Maersk: Det går bedre i Yantian-havnen
Ventetiderne er på vej ned og produktiviteten i den enorme Yantian-havn i Kina er nu oppe på 85 pct., skriver Maersk i en meddelelse til sine kunder. Havnen har været hårdt ramt af et Covid-19 udbrud, der tidligere har givet ventetider på op til 16 dage for Maersk´s skibe.
Selvom det går den rigtige vej i havnen, der var lukket helt ned i seks dage i slutningen af maj for eksportcontainere, er problemerne endnu ikke væk.
“Overbelastningen er ved at lette, men det bør bemærkes, at når en havn er ramt, kan det sprede sig til nabohavne,” skriver Maersk i meddelelsen.
Mens ventetiden således er nede på en halv dag i Yantian, ligger den på mellem tre og fire dage i havnene Shekou, Nansha og Hong Kong, oplyser Maersk.
Da Covid-19 udbruddet sendte en stor del af medarbejderne på havnen i Yantian hjem i karantæne, valgte Maersk at omdirigere stort set alle de skibe, der var på vej til Yantian til andre havne for ikke at forværre situationen yderligere. Det berørte 19 af selskabets ruter.
“Jeg er glad for at kunne fortælle, at situationen over de sidste 10 dage forbedret så meget i Yantian, at vi nu er begyndt at reetablere og normalisere vores services til området og forventer, at det arbejde vil være færdiggjort i løbet af 2-3 uger,” siger
Ahmed Bashir, der er Head of Global Execution Centre i Maersk.
Covid-19 udbruddet i og omkring Yantian har ført til større forstyrrelser og forsinkelser i den globale container-shipping end blokeringen af Suezkanalen og presset de i forvejen ekstremt høje containerrater yderligere i vejret.
Kilde: Maersk.