Maersk betaler højeste rate siden 2005
Maersk er netop blevet udsat for et betydeligt prishop på en charteraftale omfattende klassiske panamax containerskibe på 4.600 teu fra V Ships i Hamborg. Det er 16 år siden, det sidst var så dyrt. Og stigninger rammer containerskibe af alle størrelser.
Maersk må betale 35.000 dollar/dag for hver af de tre skibe Northern Priority, Northern Promotion og Northern Precision i en aftale med en længde på mellem 24 og 27 måneder, ifølge Alphaliner.
Sidste gang prisen nåede det niveau for skibe af den type, var i 2005, da Maersk betalte samme beløb for en 60 måneder lang charter af HS Caribe på 4.367 teu.
Ifølge Alphaliner har charterraten for de tre skibe taget et “stort hop” i forhold til den sidste 24-måneders charter af en klassisk panamax-enhed, der blev lukket på 30.750 dollar/dag.
Men den trend understreges af det seneste Container Ship Time Charter Assessment Index (ConTex), der blev offentliggjort sidste fredag, der viser en fordobling af charterraten for skibe med en kapacitet på 4.250 teu i forhold til for et år siden.
Maersk har ifølge oplysningerne også chartret to andre panamax i denne måned - Xiamen på 4.253 teu og Nagoya Tower på samme størrelse - begge fra Zodiac Marine til en pris på 32.000 dollar/dag for en 30 måneder lang aftale.
“Raterne for containerskibe vokser i øjeblikket ind i himlen, da ejerne har overhånden i et charmarked, der står over for et pres på udbuddet og en konstant stærk efterspørgsel, der ikke viser tegn på svækkelse på kort sigt,” rapporterer Alphaliner.