Maersk: 25 pct. på grønt brændstof i 2030
Maersk har sat sig som delmål frem mod en netto-nul udledning i 2040, at minimum 25 pct. af alt transporteret gods til søs skal med grøn energi i 2030. Det sagde selskabets direktør for Fleet & Strategic Brands, Henriette H. Thygesen på Maersk´s ESG-dag.
Henriette H. Thygesen, direktør for Fleet & Strategic Brands i Maersk sætter nye mål for reduktionen af CO2-udledningen..
A.P. Møller - Maersk satte på sin dag, hvor selskabets ESG-strategi blev gennemgået for investorerne en tyk streg under, at selskabet er helt i front i den grønne omstilling blandt verdens største transport- og logistikselskaber.
Ingen andre har et mål om at nå en netto-nul udledning allerede i 2040. På internationalt plan halter FN´s søfartsorganisation IMO´s ambitionsniveau milevidt efter.
“Ingen kan forudsige fremtiden, og der er stadig en masse usikkerhed. I de næste 18 år vil nye teknologier og muligheder vise sig. Vi har ikke detaljerede planer fra nu til 2040, der skitserer alle skridt. Men vi ved, hvad de næste skridt fremad vil være,” sagde Henriette Thygesen på videopræsentationen, som du kan via linket herunder.
“Det vi har er ambitiøse 2030 mål og en roadmap for at komme dertil,” tilføjede hun. Og målene er bl.a. at reducere CO2 udledningen for containerskibene med 50 pct. sammenlignet med udledningen i 2020. Det betyder, at mindst 25 pct. af fragten til havs skal transporteres med grønne brændstoffer.
For at nå disse mål planlægger Maersk at investere i forbedringer af brændstofeffektiviteten, herunder teknisk styring og en overgang til grønne brændstoffer efterhånden som rederiet får leveret de i alt 19 skibe, der kan drives med grøn metanol.
Skibene skal leveres frem mod 2026 og vil ifølge Maersk føre til udledningsbesparelser på 2,3 mio. tons.
Maersk har i alt brug for omkring 6 mio. tons grøn metanol årligt for at nå målet i 2030 - og endnu større mængder for at nå netto-nul målet i 2040.
Kilde: Maersk