Lystfartøjer skaber problemer ved Femern
I de første tre uger af juli har Søværnets Overvågningsenhed i gennemsnit måttet rykke ud 10 til 15 gange i døgnet til lystfartøjer, der var på vej hen imod - eller kommet inden for de afmærkede arbejdsområder i Femern Bælt syd for Rødby, hvor byggeriet af Femern Forbindelsen er i fuld gang.
Inde i arbejdsområderne bliver der gravet, og der er udlagt kabler, ankre samt måleudstyr, som ikke umiddelbart kan ses fra overfladen.
Fartøjer der bevæger sig ind i områderne, risikerer både at gøre skade på sig selv og det udlagte udstyr. Adgang til områderne er derfor forbudt for alle andre end arbejdsfartøjer.
”Der er ikke meget at se i overfladen, men et skib, der graver kan have flere ankre ude for at ligge fast. Og det flytter sig altså ikke lige, fordi der kommer en uopmærksom sejler”, siger Niels Jacob Mygind, der er souschef ved Vessel Traffic Service (VTS) Femern.
Arbejdsområderne, der kommer til at flytte sig i takt med etablering af den store sænketunnel, er markerede med bøjer, og de fremgår af de sejladsinformationer, som sejlere har pligt til at holde sig opdaterede om.
”Problemet er, at lystesejlerne tilsyneladende ikke har opdateret sejladsinformation - og derfor ikke er klar over, hvor arbejdsområderne befinder sig. Og at de heller ikke i tilstrækkelig grad er opmærksomme på bøjerne, der markerer de lukkede arbejdsområder”, siger
Niels Jacob Mygind.
Han og Søværnet har derfor et par enkle opfordringer til lystsejlere, der planlægger at sejle i farvandet mellem Rødby og Puttgarden.
”Man skal forberede sig inden sin sejlads i området, være opmærksom på afmærkningerne og holde sig på god afstand af arbejdsområderne”, lyder rådene.
Som sejler kan man finde oplysninger om arbejdsområderne i Femern Bælt, andre arbejds- og fareområder i de danske farvande samt forsvarets skydninger på Søfartsstyrelsens side med nautisk information.
Redaktionen