Laveste nybygningsaktivitet siden 2000
Skibsværfter over hele verden er nødt til at give omfattende rabatter, hvis de vil have nye ordrer i ordrebøgerne fra 2017 og frem, for nybygningsaktiviteterne er reduceret betydeligt. Ifølge Allied Shipbroking er der tale om det laveste aktivitetsniveau siden starten af 2000.
På grund af det lave aktivitetsniveau er priserne for nybygninger også på vej nedad, men alligevel er der kun en lille håndfuld købere, som viser interesse for at afgive nybygningsordrer. Samtidig er antallet af annullerede ordrer på vej opad.
I den sidste uges tid er der slet ikke afgivet bestillinger på tankskibe, mens der er afgivet en bestilling på et tørlastskib. Inden for containerskibsmarkedet er Maersk Line ene om at bestille nye skibe, hvilket endda ikke er officielt bekræftet af rederiet. Men ifølge forlydender i markedet er Maersk Line tæt på at afgive bestilling på et antal 20.000 TEU-skibe ved det sydkoreanske skibsværft DSME. Disse nye skibe vil angiveligt være klar til levering i 2018.
Kilde: Hellenic Shipping News