Lauritzen overskud på 74,6 millioner dollar

Lauritzen fik i 2009 et nettooverskud på 74,6 millioner dollar, tæt på en halvering af overskuddet på 149,5 millioner dollar i 2008. Omsætningen faldt fra 666 millioner dollar i 2008 til 483 millioner dollar i 2009.

Voldsomme ændringer i de internationale forretningsvilkår betød, at JL i 2009 tog initiativer til at beskytte forretningsaktiviteterne gennem tilbagelevering af indchartret tonnage og i samarbejde med værfterne blev nybygningsprogrammet justeret.

Den investerede kapital udgjorde 1.814 millioner dollar ved udgangen af 2009 mod 1.225 millioner ved udgangen af 2008. Skibe under konstruktion udgjorde 445 millioner dollar (20 procent af de samlede aktiver) mod 659 millioner dollar i 2008 (37 procent

af de samlede aktiver). Nedgangen er en følge af leveringer af skibe i løbet af 2009.

Forrentningen af den investerede kapital var 6,1 procent i forhold til 17,1 procent i 2008, og forrentningen af egenkapitalen var 6,9 procent

i forhold til 14,7 procent i 2008. Soliditetsgraden forblev robust med 52% procent mod 59 procent i 2008.

JL forventer i 2010 et resultat af den primære drift på 90 - 105 millioner dollar.

I resultatforventningen indgår ikke mulige gevinster fra salg af skibe.

Rederiet tog i løbet af 2009 levering af 16 nybygninger, herunder ni bulkskibe, fem gastanksksibe, og et produkttankskib. Et hotel- og servicefartøj, Dan Swift, blev ligeledes leveret efter omfattende ombygning.

Alle ejede nybygninger er selvfinansierede indtil levering fra værft, og JL opnåede i 2009 tilsagn om ekstern finansiering af nybygninger med levering, der rækker ind i 2011.

JL påbegyndte i 2007 en ny strategi indenfor offshoremarkedet, og i 2009 blev den oprindelige strategi gennemført med sikring af mellemlange og lange kontrakter for alle enheder, herunder tre shuttletankskibe samt et hotel- og servicefartøj.

JL nød stor kundeloyalitet og det lykkedes i 2009 at tiltrække nye vigtige kunder i alle forretningsområder.

Med stigende aktivitet i alle forretningsområder havde JL ikke behov for at reducere sin stab.

JL kontrollerer en samlet flåde på omkring 140 bulk-, gastank-, produkttank- og shuttletank skibe samt offshore servicefartøjer. For 2010 er 69 procent af den budgetterede omsætning dækket.

Kilde: J. Lauritzen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kendt ansigt vender tilbage som trafikdirektør

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia leverer stærkeste kvartal i år

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Norden køber op i Sydafrika

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle