Lauritzen fik overskud på 154,7 mio. dollar
Overskuddet på 154,7 millioner dollar er mere end en halvering i forhold til overskuddet på 347,1 millioner dollar i 2007. Rederiet forventer et positivt resultat i 2009, dog betydeligt lavere end i 2008.
Bag det markant lavere resultat i 2008 ligger en række nedskrivninger af rederiets værdier, forårsaget af den aktuelle økonomiske krise. Nedskrivningerne beløber sig sammenlagt til 208,7 millioner dollar. Uden disse nedskrivninger, ville årets overskud ligge på linje med overskuddet i 2007.
"I lyset af den alvorlige globale økonomiske uro anses JL's resultat for 2008 for tilfredsstillende", siger adm. direktør Torben Janholt.
"Vi føler os godt forberedte på at møde de stagnerende markeder i den kommende periode, og vi er tilfredse med, at den sikrede beskæftigelse af flåden er betydelig", tilføjer Torben Janholt.
Lauritzen Bulkers var med et overskud på 157 millioner dollar den største bidragsyder til det samlede resultat, om end overskuddet var markant mindre end overskuddet på resultatet på 329,4 millioner dollar i 2006.
Også Lauritzen Kosan, Lauritzen Reefers og Lauritzen Tankers bidrog positivt til resultatet. Lauritzen Offshore Services måtte derimod indkassere et underskud på 7,2 millioner dollar mod et overskud på 0,7 millioner dollar i 2007.
Lauritzen Bulkers fortsatte sit flådefornyelsesprogram og fastholdt sin markedsposition på trods af det faldende marked i fjerde kvartal 2008.
Lauritzen Kosan fortsatte flådeopbygningen i markedet for ethylene gastankskibe med levering af seks nybygninger, der alle var beskæftiget ved levering.
Lauritzen Tankers indgik langtidskontrakter for to dynamisk positionerbare shuttle tankskibe ved levering fra værft i 2011.
JL's bestræbelse på at beskytte miljøet blev anerkendt med tildelingen af den prestigefyldte "Ship of the Year" pris ved Lloyd's List London Awards 2008 for Isabella Kosan, som er det første skib i serien af innovative og miljøvenlige ethylene gastankskibe.
Kontraktsdækningen for Capesize bulkskibe, inklusive leveringer i årets løb, er 100 procent
i 2009. For Panamax bulkskibe er dækningen 66 procent, Handymax bulkskibe 55 procent, gastankskibe 65 procent, og produkttankskibe 50 procent.
For Handysize bulkskibe er dækningen begrænset, men forventes at stige som følge af tilbagelevering af skibe på time-charter samt yderligere lastdækning.
Kilde: J. Lauritzen