Lang kæde af fejl var årsag til fregat-forlis

Den norske havarikommission peger i sin rapport, der blev offentliggjort i dag, på en lang række fejl som medvirkende årsag til den voldsomme kollision mellem fregatten Helge Ingstad og tankskibet Sola TS for et år siden. Den skete i klart vejr og skibene kunne også se radaren.

Et overvågningskamera på tankskibet fangede øjeblikket, hvor kollisionen med fregatten Helge Instad skete..

En lang række misforståelser, manglende træning og overblik hører til forklaringerne på Helge Instads kollision og efterfølgende forlis for et år siden, fastslår en 204 sider lang rapport fra den norske havarikommission.

Rapporten indeholder 15 sikkerhedsråd, der skal modvirke, at noget tilsvarende sker igen. Ni af disse råd gælder søværnet, rederiet bag Sola TS og Kystverket får hver to, mens Sjøfartsdirektoratet får et enkelt godt sikkerhedsråd.

Havarikommissionen peger i sit første punkt på, at vagtchefer med begrænset erfaring fik oplæringsansvar på broen. Det skyldes bl.a. mangel på kvalificerede navigatører i det norske søværn. mener kommissionen.

Brobesætningen på Helge Ingstad var heller ikke i stand til at udnytte de menneskelige og tekniske ressourcer, så de i tide opdagede, at det de troede var et stationært objekt, i virkeligheden var Sola TS på kollisionskurs.

Og så var udkigsposten til styrbordside ubemandet fra 03:41 til 03:59 - to minutter inden kollissionen indtraf, fordi brobesætningen havde fået tilladelse til at gå ned og spise. Da den pågældende kom på plads igen, troede han, at det lysende objekt tæt på kunne være en kaj. Han opfattede derfor ikke kollisionsfaren før, det var for sent. Også udkigsposten til bagbord troede, at han så en kaj.

Rorsmanden havde godt nok opfattet, at lysene foran på styrbordside tilhørte et fartøj i bevægelse. Han troede imidlertid, at vagtchefen og vagtchefens assistent havde styr på tingene. Det havde de så ikke.

Vagtchefen havde godt nok talt med tankskibet over radioen, men han troede, at han havde talt med et af de andre skibe, der lå om bagbord.

“Losen kunne have sagt mere tydeligere, at det var tankskibet Sola TS på vej ud fra Stureterminalen. Trafikcentralen kunne også have grebet ind og bedt fregatten om at svinge eller stoppe. Det kunne have afklaret misforståelsen,” siger Kristian Haugnes fra Havarikommissionen.

Det norske søværn tager kritikken alvorligt og vil “gå systematisk til værks for at rette ind efter de sikkerhedsråd, som havarikommissionen er kommet med,” sagde chef i Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes på et pressemøde om sagen tidligere i eftermiddag.

Kilde: NRK.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Medie: Hapag-Lloyd byder på ZIM

04.12.2025Maritimedanmark.dk

CO-Søfarts formand Ole Philipsen er død

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Digitalt værktøj skal accelerere sikker grøn omstilling til søs

04.12.2025Maritimedanmark.dk

Pirater bortfører ni søfolk fra dansk gastankskib

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk indblandet i sag om prisaftaler i Sydafrika

03.12.2025Maritimedanmark.dk

EU siger nej til russisk gas fra 2027

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Russisk tankskib ramt af droneangreb – Ukraine afviser involvering

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Danske Rederier: Lov om krigs­for­sik­ring er rettidig omhu

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course