Landstrøm er ikke bare landstrøm
Den norske miljøorganisation Zero har undersøgt muligheden for landstrøm i 34 havne langs den norske vestkyst. Undersøgelsen viser at der er meget stor forskel på hvad det koster at benytte landstrøm - flere steder er landstrøm langt dyrere end at lade skibet selv producere strømmen.
I januar 2021 skal de norske havnebyer langs Kystruten være klar til at tage imod de nye hybridfærger fra Havila og Hurtigruten, der har brug for landstrøm til drift og opladning af batterierne når de ligger i havn.
Lige nu er det kun Bergen der har etableret et landstrømsanlæg til færgerne, mens flere andre havne er langt fra at være klar.
”Resultatet af kortlægningen giver os en god og en dårlig nyhed. Den gode er at mange havne har god adgang til strøm, den dårlige er at prisen varierer ekstremt meget”, siger
Einar Wilhelmsen fra Zero.
”I nogen tilfælde koster strømmen helt op til 1 krone per kilowattime, og så er det faktisk billigere at producere strømmen via skibenes dieselgeneratorer. Det er ikke holdbart”, siger Einar Wilhelmsen.
Undersøgelsen viser, at prisen per kilowattime i øjeblikket varierer fra 20 øre til 1 krone.
De nye færgers ladekabler har en max. effekt på 2,3 MW.
Kilde: tu.no