Kun få shippingbanker når klimamål
Mange af verdens største långivere til shipping-industrien når ikke CO2 reduktionsmålene i deres udlånsporteføljer til shipping sidste år, viser den første analyse af CO2 målene for shipping-bankerne, der har skrevet under på de såkaldte Poseidon Principles.
En gruppe førende banker med store udlån til shipping skrev sidste år under på en række miljøforpligtelser, hvorved de vil tage hensyn til bestræbelserne på at reducere CO2 udledningerne hos de rederier, der får ydet lån.
Poseidon Principles fastlægger et fælles udgangspunkt for at vurdere, om udlånsporteføljerne er på linje med -
eller ikke når - de klimamål, som IMO har vedtaget.
Og her viser den første klimavurderingsrapport, der er er udarbejdet på baggrund af emissionsdata fra låntagere, at blot tre ud af 15 af de underskrivende banker når målet o 2019.
Det er Bpifrance Assurance Export, Norges Eksport Kredit og ING.
“Det handler ikke om at sammenligne scoren, men at tage porteføljer, som eksisterede i slutningen af 2019 og skabe et udgangspunkt for deltagerne i forhold til at forbedre eller nå målene ved at tage de relevante beslutninger i forhold til de nye forretninger, de laver,” siger Michael Parker, der er formand for Citi´s globalshipping, logistik og offshore forretning og formand for Poseidon Principles Association, ifølge Reuters.
IMO har vedtaget et mål om at reducere skibsfartens udledning af drivhusgasser med 50 pct. i 2050 i forhold til niveauet i 2008.
De øvrige långivere, der har tilsluttet sig Poseidon Principles er ABN AMRO, Amsterdam Trade Bank, BNP Paribas, CIC, Citi, Credit Agricole, Danmarks Skibskredit, Danske Bank, DNB, Nordea Bank, Société Générale og Sparebanken Vest, mens yderligere fem vil bidrage med data fra 2021.
Kilde: Global Maritime Forum