Krydstogtskibe ved Grønland bekymrer

Søfartsstyrelsen kæmper i øjeblikket for at få den Internationale Maritime Organisation til at kræve, at krydstogtskibe aldrig sejler alene og er konstrueret til issejlads, når de sejler i isfyldte farvand.

”Vi er meget bekymret over krydstogtskibe, der sejler alene i isen. De er afhængige af at kunne hjælpe sig selv, da redningsmandskab kan være flere dage om at komme frem. Derfor bør det være et krav, at man altid sejler mindst to skibe”, siger Per Sønderstrup, kontorchef i Søfartsstyrelsen, til Ingeniøren.

Kravet falder sammen med, at antallet af besøg fra krydstogtskibe i Grønland er steget de seneste år og nu ligger på omkring 40 om året.

Søfartsstyrelsen deltager i dag i et møde hos IMO, hvor de skal arbejde videre med det foreløbige udkast til et sæt regler for sejlads i arktiske områder. Reglerne er nødvendige for at øge sikkerheden for det stigende antal krydstogtskibe, der bevæger sig ud i ekstreme farvande langt fra redningsmuligheder, mener Per Sønderstrup.

Søfartsstyrelsen håber også, at IMO vil vedtage en del af de krav, Danmark allerede stiller til kystnær sejlads ved Grønland. Søfartsstyrelsen stiller blandt andet krav til konstruktionen af skibe, redningsudstyr og navigationsudstyr.

På DTU rynker seniorforsker Hans Otto Kristensen også på øjenbrynene over krydstogtskibenes færden i ishavet. Han mener dog ikke, at skibenes skruer er det store problem, men derimod deres skrog.

”Krydstogtskibe burde slet ikke sejle i de her områder og slet ikke alene. Den værste risiko er, at der går hul, som det skete med Costa Concordia, hvor 4.200 mennesker nu er evakueret. Hvis det sker ved Arktis, så risikerer vi at stå med en katastrofe”, siger Hans Otto Kristensen til Ingeniøren.

Et yderligere problem er, at søkortene omkring Grønland er upræcise. På østkysten mangler store områder helt søopmålinger, mens de opmålte områder har usikre og gamle data.

Om de danske krav bliver vedtaget i IMO, vil først stå klart i 2013 eller 2014, hvor den såkaldte Polarkode ventes at træde i kraft.

Kilde: ing.dk

Se herunder en video af krydstogtskibet Costa Delizios, der tilhører samme rederi som det kæntrede Costa Concordia, der i 2011 sejlede igennem en del gletcheris fra Ilulissat isfjord på vej mod Ilulissat i Grønland.

Costa Delizios er 294 meter langt og dermed længere end Costa Concordia .

Mere fra...

29.11.2023Maritimedanmark.dk

By & Havn underskriver kontrakt om landstrøm

29.11.2023Maritimedanmark.dk

Kritisk infrastruktur i Østersøen beskyttes

29.11.2023Maritimedanmark.dk

Lederne Søfart taber sag i Arbejdsretten

29.11.2023Maritimedanmark.dk

Maersk trækker skibe væk fra Det Røde Hav

29.11.2023Maritimedanmark.dk

Finanslov spænder ben for skoleskib

28.11.2023Maritimedanmark.dk

Meyer Werft vil producere offshore installationer

28.11.2023Maritimedanmark.dk

Verdens største krydstogtskib under Storebæltsbroen

28.11.2023Maritimedanmark.dk

ZIM omdirigerer skibe for at undgå angreb

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Project HSEQ Manager - Rohde Nielsen

Are you a seasoned HSEQ professional with a passion for driving excellence in Health, Safety, Environmental and Quality practices? Rohde Nielsen is expanding its HSEQ department, and they want you to be a part of their dynamic team in Copenhagen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Marine Superintendent - Rohde Nielsen

Are you an experienced maritime profile looking for a shore-based position, where you can work in close co-operation with the crew on the highly specialized vessels? On behalf of Rohde Nielsen, MARPRO is looking for a Marine Superintendent to the office in Grenå.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Kalundborg kommune

Navigatør til Sejerøbugtens færger

I forbindelse med en omstrukturering af færgedriften og etablering af et rederi søger Sejerøbugtens færger en skibsfører til at deltage i dette spændende arbejde. Her vil man få stor indflydelse på sin egen hverdag i et samspil med andre gode kollegaer.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

20.12.2023

Kalundborg kommune

Maskinchef til Sejerøfærgen

I forbindelse med en omorganisering af færgedriften søges en maskinchef til Sejerøfærgen.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

20.12.2023

ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai)

Class/Marine Surveyor

ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai) is an international classification society with head office in Tokyo, Japan.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

30.12.2023

Fjord Line Danmark

Juniormester

Fjord Line søger lige nu en juniormester, der er klar til at opnå sin sejltid.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

21.12.2023

Fjord Line Danmark

2. Mester

Fjord Line søger netop nu kandidater til en fast stilling som 2. mester i maskinen ombord.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.11.2023

DanPilot

Disponenter til Danmarks største lodsfirma søges

Har du erfaring indenfor spedition eller kendskab til mandskabs- eller materialedisponering – og trives du i en travl såvel som omskiftelig hverdag, hvor boldene bliver kastet højt i vejret og dermed skal gribes igen? Så er du måske DanPilot’s nye disponent.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.12.2023

MARPRO Search & Selection

Chartering Manager - M.H Simonsen

On behalf of M.H Simonsen, MARPRO is looking for a Chartering Manager to the office in Svendborg.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Area Sales Manager - Emerson

On behalf of Emerson, MARPRO is currently seeking a highly motivated and experienced Area Sales Manager to join their team at Emerson’s headquarter for the Marine Division

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Events

Se alle

Copyright 2023