Krydstogtskibe giver uventet sidegevinst
Fæstningsbyen Fredericia er faldet i de store krydstogtrederiers smag. Årets fem anløb af de store skibe med hver næsten 3.000 gæster har dog givet en uventet sidegevinst. De mange nysgerrige, der kommer for at se skibene bruger nemlig flere penge end krydstogtgæsterne i byen.
”Inden det hele begyndte, havde vi nok en forventning om, at de fleste penge ville blive lagt af krydstogtgæsterne, men det viste sig at mere end halvdelen af omsætningen, er skabt af dem, der kom for at se skibene”, siger formanden for Fredericia Shopping Christian Jungmark til DR/Trekanten.
Det er Celebrity Cruises ”Celebrity Silhouette”, Royal Caribiens “Serenade of the Seas” og Saga Cruises nye flagskib, der blev afleveret til rederiet i 2012, “Saga Sapphire”, der i år har besøgt Fredericia. Saga Saphire lagde søndag til kaj som årets sidste.
Byens handlende har gjort sig umage for at få krydstogtgæsterne til at spendere penge i byen. Det ser ud til at være en succes, da de foreløbige tilbagemeldinger, ifølge Christian Jungmark, får gæsterne til at sammenligne Fredericia med København og Berlin med hensyn til butikker, service og udflugtsmuligheder.
Kilde: DR/Trekantområdet