Kronprinsessen kastede glans over dåb
Det var HKH Kronprinsesse Mary, der var gudmor og forestod selve dåben, da Stena Weco’s nyeste kemikalie- og produkttankskib i dag blev navngivet Stenaweco Impulse. Skibet er det sjette i en serie på 13 IMOIIMAX-tankskibe. Resten leveres fra nu og hver tredje måned indtil starten af 2018.
”Tankene er ikke større end 3.000 kubikmeter, hvor et standard tankskib på den størrelse typisk har tanke på 4-5.000 kubikmeter. Der er til gengæld ni fulde opdelinger, hvilket er mere end normalt. Det mener vi er nyttigt, da skibet derved kan have mindre mængder af flere kemikalier. Det gør os mere fleksible, og dermed håber vi at kunne optimere driften endnu mere”, siger Erik Hånell, adm. direktør for Stena Bulk AB/Stena Weco, til Maritime Danmark.
Skibet rummer ligesom de andre skibe i serien 18 tanke, der som sagt hver har en kapacitet på 3.000 kubikmeter. Skibet er 183 meter langt og er 32 meter bredt. Det har en kapacitet på 50.000 ton dødvægt.
Da Stena Weco i 2011 blev etableret som et joint venture mellem Stena Bulk og Weco Shipping, var målet at nå op på en flåde på 50 skibe inden for fem år. Det mål har Stena Weco for længst nået. Rent faktisk nåede flåden op på 70 skibe sidste år og udgør nu 60 skibe. Stena Weco har dog ikke nogle aktuelle planer om at købe flere skibe.
”Vi vil fortsætte med at få vores forretning til at vokse med den type skib, vi har nu, og når mulighederne dukker op, og prisen er rigtig, vil jeg da ikke blive overrasket, hvis vi bestiller flere skibe. Men det bliver ikke lige nu”, siger Erik Hånell.
Erik Hånell forudser i øvrigt, at tankskibsmarkedet ikke fortsat vil være lige så godt, som det var i 2015. I år er markedsvilkårene acceptable, men hos Stena Weco forudser man, at 2017 bliver et hårdt år.
”Vi ser en nedadgående tendens i markedet, som hovedsageligt skyldes leveringen af mange nye skibe, ikke specielt i det her segment, men det lægger pres på hele tankskibsmarkedet”, siger han.
Han tilføjer, at det ikke får indflydelse på leveringen af de resterende skibe i IMOIIMAX-serien. Der vil under alle omstændigheder komme både op- og nedture i markedet.
Det er Stena Teknik og skibsværftet CSSC OME, der ligger i Guangzhou, Kina, som i fællesskab har stået for den tekniske udvikling af IMOIIMAX-konceptet. Konceptet består blandt andet i et innovativt design, der medfører, at brændstofforbruget er 10-20 procent lavere end ved tilsvarende skibe.
Redaktionen