Kritik i sag om maritime tvangsarbejdere
Forsvarsministeriet gjorde ikke nok for at sikre sig mod brud på menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder under byggeriet af inspektionsskibet Lauge Koch. Det skriver Information på baggrund af en udtalelse fra såkaldte Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI).
”Forsvarsministeriet har ikke udført due diligence i overensstemmelse med OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder i forbindelse med indkøbet af inspektionsfartøjet Lauge Koch”, konkluderer MKI.
”Det skyldes, at Forsvarsministeriet ikke har stillet CSR-krav, herunder krav om respekt for menneskerettigheder og at Forsvarsministeriet ikke har foretaget en systematisk vurdering af negative indvirkninger på menneske- og arbejdstagerrettigheder, miljø og korruption jf. OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder”, hedder det videre. I udtalelsen.
Formand for Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, Linda Nielsen, siger:
”Med denne udtalelse understreger MKI, at også offentlige myndigheder skal respektere OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder, når de f.eks. køber ind. Det indebærer, at offentlige myndigheder stiller sociale og miljømæssige krav til deres leverandører og samarbejdspartnere og følger op på, at disse krav efterleves”.
Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd er en uafhængig institution, som består af en formand, et sagkyndigt medlem og 3 organisationsrepræsentanter udpeget af henholdsvis DI, LO og 92-gruppen.
I en skriftlig kommentar til udtalelsen skriver Forsvarsministeriet til Information, at "Forsvarsministeriet tager MKI's udtalelse til efterretning", og at dets materiel- og indkøbsstyrelse nu har sat gang i et arbejde "med at styrke fokus på virksomheders samfundsansvar" i forbindelse med kommende indkøb.
Der rettes i udtalelsen ingen kritik mod Karstensens Skibsværft, der fik ordrer på at bygge inspektionsskibet af Forsvarsministeriet, herunder at lade det polske skibsværft, Crist S. A. Stod stå bygningen af skroget. Det var på det polske værft at der måske blev anvendt nordkoreanske tvangsarbejdere.
Karstensens Skibsværft ejer nu selv et værft i Polen hvor skrogene bliver bygget, og har således direkte kontrol med hele værdikæden.
Redaktionen