Krisen ændrer mønstre i verdenshandlen
Den økonomiske krise betyder, at vi i vesten køber langt færre varer i Østen end vi plejede at gøre. Men også samhandlen mellem Middelhavslandene og f.eks. Indien har ændret sig markant, siger Maersk Line manager.
"Over det seneste halve til trekvarte år har handelsbalancen har ændret sig. Der er faktisk flere fyldte containere, der går østgående end vestgående. Den vestgående handel er stadig meget svag. Eftersom vi ikke kan få ratestigninger vestgående, bliver vi nødt til at presse raterne østgående, så vi på en rundtur får nok penge ind til at det er bæredygtigt", forklarer Nikolaj Levin, der er product manager for Europa og Mellemøsten hos Maersk Line, til RB-Børsen.
Det er for eksempel papiraffald og metalaffald, der sejles fra Middelhavsområdet til Indien.Her bliver papiret lavet om til skrivepapir og pakkemateriale, og metalaffaldet bliver støbt om til f.eks. biler.
"Mængdemæssigt tegner den østgående trafik sig for omkring 60 pct. i øjeblikket. Vi regner ikke med, at det vil fortsætte på længere sigt. Så snart konjunkturerne kommer tilbage på plads igen, vil der helt sikkert være et større behov for, at varerne bliver sendt fra øst mod vest", forudser Nikolaj Levin til nyhedsbureauet..
Den helt store handelsrute fra Asien til Europa er stadigvæk langt større vestgående end østgående.
"Men tidligere var det sådan, at hver gang vi sendte fire containere fra Kina til Europa, så sendte vi en den anden vej. Nu sender vi måske tre containere den ene vej og en den anden vej. Så balancen har ændret sig en lille smule, men ikke så meget som til Indien", siger Nikolaj Levin.
Kilde: euroinvestor.dk