Kontravægten kom til sidst på plads

Mandag aften kort før midnat lykkedes det endelig at få den 350 tons tunge kontravægt monteret på jernbanebroen over Limfjorden. Monteringen blev forsinket mandag, da nogle af de såkaldte mellemlægsplader, der skal samle og forlænge støttebenene, var for tykke.

”Det er kompliceret at samle en gammel konstruktion med nye konstruktionsdele. Det har taget længere tid, end vi havde sat af mandag morgen, men vi bliver ved, til vi er færdige”, siger Ulrik Jaller, der er projektleder ved Banedanmark til nordjyske.dk

Et lokalt smedefirma måtte derfor mandag i stor hast til at fremstille nogle tyndere plader. Flydekranen Samson skulle allerede have fragtet kontravægten til jernbanebroen allerede mandag formiddag, men sejlturen, som tager godt en times tid, blev altså forsinket.

Kontravægtens tur til broen startede derfor først klokken 18.10. Klokken 18.30 blev klappen på Limfjordsbroen hævet, så Samson kunne sejle det sidste stykke hen til monteringsstedet. Ved 19.30

- tiden var kontravægten fremme ved broen.

Det lykkedes kort før midnat mandag endeligt at få kontravægten monteret.

Kilde: TV2/NORD

og nordjyske.dk

Artikler

10.06.2023|Maritimedanmark.dk

Vejle Erhvervshavn vil være CO2 neutral i 2029

10.06.2023|Maritimedanmark.dk

Bornholmslinjen forudser rekordbesøg på årets Folkemøde

10.06.2023|Maritimedanmark.dk

Bornholmslinjen forudser rekordbesøg på årets Folkemøde

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Verdens første selvsejlende, elektriske færge er sat i drift

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

Maersk vil teste biobrændstof til tog

09.06.2023|Maritimedanmark.dk

DSV køber el-lastbiler finansieret af intern CO2-afgift

Copyright 2023