Kolding Havn har fået egen graffitivæg
Kolding Havn går gerne nye veje for at binde havn og by tættere sammen. Sidste skud på stammen er havnens nye street-art og graffitivæg, der understreger havnens ønske om også at være en aktiv spiller i den kulturelle udvikling af byen.
”I Kolding Havn griber vi det at drive havn an på en lidt utraditionel måde”, forklarer havnedirektør Claus Holm Christensen.
”Vi har bl.a. lige fået den lokale gruppe af graffiti kunstnere - Kulturlogen - til at dekorere en større væg med spændende nyt street-art”, fortæller havnbedirektøren der netop har haft besøg af den nye direktør for Danske Havne, Gitte Lillelund Bech.
Og Kolding Havn gjorde indtryk på direktøren.
”Jeg er imponeret over det tætte samarbejde, som Kolding Havn har med byen og borgerne,” siger Gitte Lillelund Bech.
”Her er virkelig tale om, at byen vil havnen og ser havnens potentiale og udviklingsmuligheder. Og graffitivæggen er et godt eksempel. Det er en spændende måde at tænke ny indpakning på. Jeg er sikker på, at invitation af naboer og andre interessenter, når der etableres hegn og porte på havnen, har en positiv effekt på den lange bane”, siger Gitte Lillelund Bech.
Hvor støv, støj og møg i flere havne kan give anledning til konflikt især for naboerne til havnen, har Kolding Havn valgt at være proaktiv og tænke godt naboskab.
”Som en bynær havn ønsker vi naturligvis stadig at kunne drive forretning til gavn for den lokale vækst og arbejdspladser. Men samtidig skal vi sikre os, at naboerne ikke generes unødigt. Derfor tænker vi i samarbejde fra start”, siger bestyrelsesformand Kjeld Kjeldsen.
”I stedet for at præsentere fuldt færdige ideer for naboerne, inviterer vi som havn naboerne med i processen om at udvikle havnen. Så skaber vi ejerskab og forståelse fra naboerne”, siger havnedirektør Claus Holm Christensen.
Den nye direktør for Danske Havne forlod Kolding med en rigtig god fornemmelse.
”Jeg mener, at Kolding Havns måde at tænke kommunikation og samarbejde på, er et eksempel til efterfølgelse. Med rettidig kommunikation – og det at fortælle havnens gode historie – er det muligt at udvikle havnen sammen med byens borgere og virksomheder”, siger Gitte Lillelund Bech.
Kilde: Kolding Havn