Knud E Hansen designer australsk isbryder
Knud E. Hansen står for designet af en ny isbryder, som skal leveres til den australske regering i 2020. Forleden kom den sidste underskrift på kontrakten. Designet har været en stor opgave, som har været flere år undervejs, fortæller Finn Wollesen, adm. direktør for Knud E. Hansen, til Maritime Danmark.
”Vi har designet det og udviklet hele konceptet. DMS er en af vores partnere, og det er dem, som skal stå for driften af skibet”, fortæller Finn Wollesen.
Det nye skib skal afløse den efterhånden temmelig gamle isbryder Aurora Australis. Den nye isbryder bliver både hurtigere, får større isbrydningskapacitet samt større lasteevne. Den nye isbryder får ligesom Aurora Australis base i Hobart, Tasmanien, og skal yde støtte til Australiens forskningsstationer i Antarktis.
Det er ikke første gang, at Knud E. Hansen får en opgave i Australien. Rent faktisk har Knud E. Hansen et kontor i Perth og har haft flere opgaver i samarbejde med DMS Maritime.
”Vi har også nogle andre opgaver lige nu, men vi er endnu ikke parate til at offentliggøre noget om dem”, siger Finn Wollesen.
Han fortæller, at der også er en historisk vinkel på opgaven med den australske isbryder, da det tidligere var danske skibe, der sejlede ved Antarktis.
”Indtil 1987 var det Lauritzen, som havde flere skibe, der sejlede for Australien, og jeg selv sejlede med Nella Dan”, fortæller Finn Wollesen.
Bortset fra opgaverne i Australien arbejder Knud E. Hansen over hele verden, ligesom virksomheden udover kontorerne i Danmark og Australien også har kontor i Fort Lauderdale, USA, Grækenland samt på Færøerne.
”Lige nu er ikke den bedste tid i shipping, men det er krydstogtindustrien, der fylder mest hos os. Vi laver blandt andet nydesigns til europæiske og nordamerikanske redere”, siger Finn Wollesen.
Redaktionen