Kleven tabte 268 mio. nkr. på et enkelt skib
Den norske værftskoncern Kleven er nødlidende og det skyldes blandt andet et usædvanligt stort tab på nybygning nr. 379, som har givet værftet et tab på 269 mio. nkr. og dermed vejer tungt i koncernes samlede tab på driften på over 450 mio. nkr. i de sidste to år.
Den familieejede norske værftskoncern er i krise og på jagt efter ny egenkapital efter store tab i de sidste to år.
Nybygning nr. 379 blev et mareridt for Kleven Verft AS, der år to regnskabsår har bogført tab på skibet på i alt 268 mio. nkr.
Skibet blev bestilt af det malaysiske selskab IES Pioneer Ltd til en kontraktpris på omkring en halv mia. nkr., men da skibet skulle leveres, kunne selskabet ikke betale. Kleven har siden juli 2016 forsøgt at finde en ny køber og det lykkedes så i maj i år, da skibet blev solgt til en ikke navngivet international aktør. Til omkring halv pris.
Selvom moderselskabet Kleven Maritime øger driftsindtægterne med godt en mia. nkr. til 4,8 mia. nkr. i 2016 ender årsresultatet med et underskud på 239 mio. nkr. Godt 20 mio. kr. mere end tabet i 2015 på 218 mio. kr.
Det betyder, at egenkapitalen i selskabet er hårdt presset samtidig med, at selskabet mangler finansiering til to nybygninger, der er i gang. Det er ifølge Sysla Maritime med til at give et negativt cashflow i koncernen på 1,2 mia. nkr.
Ifølge administrerene direktør Ståle Rasmussen, Kleven Verft, er der flere årsager til, at finansieringen ikke er kommet på plads. “Men det er vi i færd med at få løst,” siger han til Sysla Maritime - uden at ville gå i detaljer.
Kilde: Sysla Maritime