Klar forbedring af luften i SECA-områderne

<strong>BAGGRUND</strong> - Efter de første halvandet år med SECA-reglerne (Sulphur Emission Control Area) med skrappere regler for brug af svovlholdigt brændstof i skibe kan en klar forbedring af luften i det tæt trafikerede område allerede måles. Det viser en hollandsk undersøgelse, der er lavet på forespørgsel fra den tyske NGO-organisation NABU (Nature and Biodiversity Conservation Union).

Af Bent Mikkelsen

Det er det hollandske konsulentfirma og forskningsinstitut CE Delft, som i samarbejde med universitetet i samme by har lavet en undersøgelse af de konsekvenser, SECA-regler med nedsættelse af svovlindholdet i fuelolie til max. 0,1 procent fra 1. januar 2015 har haft på miljøet.

NABUs direktør Leif Miller siger om undersøgelsen, at SECA-reglerne er en europæisk succeshistorie, der viser, at det er muligt at forbedre miljøet ved at bruge en bedre kvalitet af det brændstof, der bruges i skibe.

”Vi har brug for så hurtigt som muligt at sige farvel til den giftige tunge olie som brændstof og få installeret udstødningssystemer på skibene”, siger Leif Miller.

Göteborg Hamn er et af de steder, hvor ændringerne har betydet en væsentlig reduktion i emissioner over havn og by. Det svenske miljøforskningsinstitut IVL har målt udslippene over Göteborg og kan konstatere et fald fra 2014 til 2015. I 2014 blev udslippet af svovldioxid målt til 330 tons, mens det i 2015 var reduceret til 91 – svarende til et fald 70 procent. Det svenske institut venter, at tallet kan falder yderligere, når alle skibe opfylder reglerne.

Det handler om de omkring 12,5 millioner tons fuelolie, som årligt bliver brændt af ved sejlads i Nordsøen og Østersøen.

Der er stadig plads til forbedring, da det skønnes, at der fortsat er omkring 30 procent af tonnagen, der sejler i SECA-området, som bruger brændstof af utilstrækkelig kvalitet til at overholde reglerne. Rapporten tager ikke stilling til, om det er bevidst eller, det er på grund af fejlleverancer fra en bunkersleverandør. Observationer kommer blandt andet fra snifferstationer ved Hook van Holland, Storebæltsbroen og i Göteborg. Sidstnævnte har en snifferkontrol ved indsejling til havnen, og derfor kan myndighederne hurtigt finde skibe, der ikke opfylder kravene.

Der findes ikke en direkte dansk undersøgelse af luften i nærheden af de store havne. En række af de store havne (Aarhus og København) er østvendte, hvorfor emissionerne ofte blæser ud over havet, mens Esbjerg med vestenvind, som den fremherskende, vil få gavn af den renere olie.

Forskellige løsninger SECA-regler har ført til en række forskellige løsninger. DFDS A/S har valgt at fortsætte med at brænde den tunge olie, som kan bruges lovligt, når skibene er udstyret med en såkaldt scrubber – en vaskemaskine, der renser udstødningsluften/gasserne for de farlige stoffer. Det betyder dog, at der bliver en række restmaterialer tilbage i vaskevandet, som efterfølgende skal behandles i land. Det gælder for DFDS’ ro/ro-skibe. Rederiets passagerskibe på for eksempel København-Oslo ruten sejler nu på Marine Gas Oil (MGO), fordi det ikke er muligt at installere en scrubber, som det er sket på 17 andre DFDS-enheder.

Andre rederier, som Maersk Line har valgt at sejle på heavy fuel olie, hvor det er muligt, og så skifte til MGO, når skibene kommer ind i det område, som er omfattet af SECA-regler eller af tilsvarende amerikanske regler, som for flere år siden blev indført i farvandet ud for Californien. Den løsning sker ud fra en filosofi om at løse problemer centralt i land (raffinaderierne) og ikke om bord på hvert enkelt skib.

Terntank, som er på vej med den første nybygning dedikeret til drift på naturgas – LNG – har valgt en løsning med dual-fuel hovedmotor til gasdrift, men med mulighed for at bruge MGO. Det har reduceret SO2 med 99 procent, mens NOx er reduceret med 97 procent, og CO2’en er 40 procent mindre, som et bud på fremtidens tonnage til Nord- og Østersøen. Nybygningen Ternsund er den første af fire nybygninger, der viser helt nye standarder i farvandet omkring Danmark.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Amadeus Gold står tungt på grund

11.12.2024Maritimedanmark.dk

Nye tal for beskæftigelse og produktion i Det Blå Danmark

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Sverige trækker vagtskib tilbage

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Australske søfolk imod eksport af levende dyr

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Norsk rederi accepterer mio-bøde for ulovlig ophugning

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Grundstødt fragtskib i Odense Fjord

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Våben omlastet til andet DFDS-skib

09.12.2024Maritimedanmark.dk

DFDS skib strandet med afgørende våbenlast

Jobmarked

Se alle

WÄRTSILÄ DANMARK A/S

Sales Manager - New Building & Retrofit Solutions

Wärtsilä is a world leader in marine technology and leading the industry's transformation towards a decarbonised and sustainable future. With the world’s widest portfolio and service network, we – Wärtsilians - deliver efficient, safe and sustainable integrated products and solutions to enhance the business of our customers. The opportunities presented through digitalisation and new technologies are offering a new era of shipping. Did you know that shipping is the world’s most efficient mode of transportation and that approximately 80% of world trade is carried by sea?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.01.2025

HUMANTRUST A/S

Senior kaptajn til Danmarks flinkeste færgerederi

Samsø Rederi mangler to stk. senior kaptajner, og hvis du er en engageret skibsfører med erfaring fra den skandinaviske færgebranche, så kan roret blive dit!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skoleskibet Danmark

Skoleskibet DANMARK søger maskinchef

MARTEC søger maskinmester til fast stilling på 1:1 ordning MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

01.01.2025

Skoleskibet Danmark

Bådsmand til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger bådsmand med håndværksmæssig baggrund til fast stilling på 1:1 ordning. MARTEC er i rivende udvikling og det Blå Danmark efterspørger endnu flere dygtige unge med en maritim uddannelse. Derfor skal Skoleskibet DANMARK fremover sejle tre togter om året. Dertil kommer planlagte årlige vedligeholdelsesprojekter.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

11.12.2024

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark