“Kirkenes kan blive arktisk Rotterdam”
Kina´s nye Arktis strategi betyder, at byer på toppen af Norge som Tromsø og Kirkenes nu kæmper om at blive centrum for den containertrafik til og fra Kina, der kan komme med den nordlige sørute. En rute, der kan spare næsten 20 dages rejsetid mellem Kina og Europa.
Hurtigruten kan få selskab af containerskibe i Kirkenes havn i fremtiden..
Den kinesiske strategi opfordrer virksomheder til at bygge infrastruktur, som kan skabe grundlaget for en “Arktisk Silkevej”, der kan blive en vigtig rute i takt med at mere og mere af sommerisen ved Arktis forudsiges at smelte frem mod 2040.
Og i Norge åbner trafikplanen 2018-2029 op for en norsk-finsk jernbane til Kirkenes eller Tromsø.
“Kinas nye Arktis-strategi er fantastiske nyheder. Det betyder, at den kinesiske stat nu bakker op om de visioner, vi har hørt om. En jernbane kan utvivlsomt gøre Kirkenes til et slags Rotterdam i Arktis, siger daglig leder af udviklingskontoret i Syd-Varanger i Nordnorge, Kenneth Stålsett..
I en ny norsk rapport om mulighederne
- En arktisk jernbanevision - opstilles følgende regnestykke: Hvis 10 pct. af den fremtidige containertrafik fra Nordøstasien til Nordeuropa går via Kirkenes havn vil det svare til 37.000 containere pr. måned eller 10 sydgående godstog til Finland dagligt i løbet af en sæson på godt 7 måneder.
“Og 10 pct. er ganske konservativt anslået. Der er f.eks. ikke taget højde for at Kina kommer til at vokse,” siger
Kenneth Stålsett, der mener, at det vil få store aktører til at se mod Nordnorge.
Kilde: e24.no