Kinesiske værfter all-in på krydstogtskibe
Går det som Bureau Veritas forventer, så vil kinesiske værfter i 2030 være i stand til at bygge op til 15 krydstogtskibe om året. En stor del af produktionen vil gå til det kinesiske hjemmemarked, der ventes at bugne i takt med at den kinesiske middelklasse vokser sig stadig større.
”Den voksende kinesiske middelklasse efterspørger high-end ferieprodukter, og vi tror at krydstogtindustrien vil blive rigtig stor i Kina”, siger Raoul Jack, General Manager for Passenger Ship & Ferry Services, North Asia for Bureau Veritas.
”Det er ikke nok at sikre, at krydstogtskibe anløber kinesiske havne. Selv at bygge krydstogtskibe er den logiske konsekvens af udviklingen, og Kina er allerede i gang”, siger Raoul Jack.
Carnival Corp har kontraheret to krydstogtskibe på Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, med en option på yderligere fire skibe.
”Vi har etableret et udviklingscenter i Shanghai for at støtte bygningen af krydstogtskibe”, siger Chen Shi, director Shanghai Rules & Research Institute of CCS.
I modsætning til tørlast og tankskibe, som værfterne kan producere i lange serier, er krydstogtskibe unikke. Udvikling af krydstogtskibene foregår i et tæt samarbejde mellem redere og værfter. Derfor er det en forudsætning, at de kinesiske værfter over de kommende år etablerer et tæt forhold til krydstogtrederierne, hvis den kinesiske produktion skal stige så meget som Bureau Veritas forventer.
Det første tyskbyggede krydstogtskib designet specielt til det kinesiske marked, vil i løbet af få måneder sætte kurs mod Shanghai.
Redaktionen