Kinesisk skib gennem Nordøstpassagen
En statsejet isbryder er blevet det første kinesiske skib til at sejle gennem Nordøstpassagen fra Stillehavet til Atlanterhavet. Turen fra Beringsstrædet gennem Det Østsibiriske Hav og Barentshavet tog kun ti dage. De syv af dagene foregik sejladsen i pakis.
"Dette er det første kinesiske skib til at sejle denne rute, og det er naturligvis vigtigt, fordi det er en mere end 40 procent kortere rute til Europa. Det tog næsten ti dage at sejle fra Østsibiriske Hav og gennem Barentshavet, og i den tid var der kun syv dage med reel pakis," siger den islandske videnskabsmand Egill Thor Nielsson.
En repræsentant fra ’Polar Research Institute of China’ hold udtalt, at der på denne tid af året var forventet en hel del mere is langs ruten, end skibet kom ud for. Den kinesiske isbryder vil vende tilbage til Kina af en rute tættere på Nordpolen.
Xue Long, på dansk ’Snedragen’, sejlede videre til Island, hvor skibet kastede anker efter turen gennem den arktiske is. Fartøjet er på 15.000 bruttoton og bygget i 1993. Xue Long er Kinas nyeste
isbryder.
En række kommercielle fragtskibe har gennemført turen fra Europa gennem Nordøstpassagen i de seneste par år, herunder 34 i 2011.
Kilde: TradeWinds