Kinesisk olie kan forringe scrubber-case

Værfter verden over er i øjeblikket travlt optaget af at installere scrubbere på skibe, der skal være klar til de nye svovlregler 1. januar. Men Kina kan være klar med et brændstof, der baseret på råolie med lavt svovlindhold, kan gøre scrubber-investeringen til en dårlig forretning.

Det kan vise sig at blive en dårlig forretning, hvis skibsejere tager prisen på råolie fra Mellemøsten som udgangspunkt i deres kalkulationer omkring scrubber-investeringer, viser en ny rapport.

En blanding baseret på raffineret råolie med lavt svovlindhold fra Kina kan nemlig bringe prisforskellen mellem olie med højt svovlindhold (HSFO) og skibsbrændstof med lavt svovlindhold (LSFO) ned på omkring 100 dollar pr. ton, ifølge en shippinganalytiker fra Shanghai.

Og dermed kan fidusen med at investere i scrubbere for at holde omkostningerne nede gå fløjten. Disse investeringer tager nemlig, ifølge Drewry, ofte udgangspunkt i, at et ton LSFO i 2020 vil koste ca. 240 dollar mere end et ton HFSO.

En mindre prisforskel vil betyde, at det vil tage markant længere tid at tjene en scrubber-installation til mellem 3 og 5 mio. dollar hjem.

Shanghai-analytikeren Liu Xunliang bruger en capesize bulker som eksempel: 200 aktive dage om året med et dagligt forbrug på 48 tons og installationsomkostninger til en scrubber på 5 mio. dollar betyder, at investeringen kan tjene sig selv hjem på omkring to år med et prisspænd på 240 dollar.

Men introduktionen af den kinesiske lav-svovlsolie kan reducere dette spænd til omkring 100 dollar pr. ton. Og så vil det tage op mod seks år at hente investeringen hjem. Og det kan - påpeger analytikeren - være længere end scrubberens levetid.

Der er dog et problem. Den kinesiske olie er i øjeblikket belagt med meget høje toldafgifter af Kina. Så længe de er gældende, kan råolien med lavt svovlindhol ikke konkurrere med med priserne på verdensmarkedet.

Men analytikeren tror, at der er indikationer i retning af, at den kinesiske regering vil putte den mindre svovlholdige olie på listen over varer, der kan få skatterabatter. Det kan ske allerede i oktober og dermed gøre det muligt for kinesiske raffinaderier at konkurrere på verdensmarkedet.

Den attraktive råolie hentes op fra Kinas oliefelter i Daqing og Shengli og har et svovlindhold på henholdsvis 0,11 pct og 1 pct. IMO´s nye regler fastslår, at skibe ikke må benytte olie med et svovlindhold på over 0,5 pct. fra 1. januar 2020.

Går det som analytikeren forudser, kan kinesiske havne måske gøre Singapore rangen stridig som verdens førende bunker-destination.

Ifølge en oversigt fra juli fra Clarkson Research forventes 11 pct. af den globale handelsflåde (opgjort i bruttotons) at være udstyret med scrubbere i starten af 2020, stigende til 15 pct. med udgangen af året.

Det er primært de helt store skibe, der udstyres med rensnings-systemerne. Således fastslog en Alphaliner-rapport i juli, at alle større containerrederiet har valgt at benytte scrubbere på en mindre eller større del af deres flåder. 35,7 pct. af den globale flåde målt i teu-kapacitet har således fået scrubbere ombord.

Kilde: TradeWinds.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

16.09.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber endnu et narkoskib

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Redere blæser til kamp mod skibsbrande

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Sejler rundt med stadig flere tomme containere

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle