Kinesisk fusion forventes i januar
De to kinesiske containerrederier, Cosco og China Shipping Group er lagt fremme i forhandlingerne om en fusion, og den kinesiske regering ventes at give sin godkendelse i januar. Det fusionerede rederi vil være det fjerdestørste containerrederi globalt og vil have en værdi af over 20 milliarder dollar.
De to rederier har ført forhandlinger i månedsvis om at fusionere de to selskabers container-divisioner, men de ser også på mulighederne for at fusionere deres tankskibs-, tørlast- og havneaktiviteter.
Fusionsplanerne er del af den kinesiske regerings strategi om at konsolidere de store statslige selskaber inden for mange industrier, så de kan konkurrere mere effektivt internationalt.
Forhandlingerne har været komplicerede, blandt andet fordi det har været en vigtig prioritet, at en fusion ikke må føre til nogen afskedigelser, og det har været kompliceret at finde ud af, hvordan man kan kombinere overlappende funktioner i de to selskaber uden at fjerne nogle jobs.
I de seneste fem år har containerdivisionerne i begge selskaber ifølge Drewry Shipping Consultants haft tab på i alt 911 millioner dollar, men et fusioneret rederi værdisættes til over 20 milliarder dollar.
Cosco Container Lines driver 175 containerskibe, mens China Shipping Container Lines driver 156 skibe, hvilket gør dem til henholdsvis det sjette og det syvendestørste containerrederi globalt. Mens Cosco er med i skibsdelingsaftalen CKYHE, er CSCL med i Ocean Three-alliancen.
Kilde: Wall Street Journal