Kina vil holde skarpt øje med 2M
De kinesiske myndigheder vil holde ekstra øje med skibsdelingsaftalen 2M, hvis de to rederier, Maersk Line og MSC, ikke reducerer deres samlede markedsandel på Kina til 30 procent, når skibsdelingsaftalen træder i kraft til januar. Rederierne behøver dog ikke en egentlig tilladelse fra Kina for at kunne påbegynde skibsdelingsaftalen.
”I betragtning af deres nuværende kapacitet vil Maersk og MSC’s markedsandel på Asien-Europa-ruterne blive over 30 procent”, siger Zhang Shouguo, vicedirektør i den kinesiske rederiforening, og tilføjer, at hvis de ikke nedbringer denne markedsandel, vil de blive udsat for nøje granskning fra de kinesiske myndigheders side.
Ifølge kinesisk lov må ikke-kinesiske containerrederier ikke kontrollere mere end 30 procent af markedet på de største kinesiske ruter.
2M-alliancen vil omfatte 185 skibe med en samlet kapacitet på 2,1 millioner TEU på 21 ruter. Ifølge Alphaliner kontrollerer Maersk Line 20 procent af kapaciteten på Asien-Europa, mens MSC står for 15 procent.
Med skibsdelingsaftalen vil de to rederier konsolidere deres services med færre, men større skibe, hvilket vil føre til lavere omkostninger pr. container. Det vil give Maersk Line og MSC en omkostningsfordel i forhold til andre containerrederier. På den anden side indgår 17 ud af de 20 største containerrederier nu i en form for alliance eller kapacitetssamarbejde. Det svarer til, at 77,5 procent af den samlede globale kapacitet nu indgår i en alliance som 2M.
Kilde: joc.com