Kina forklarer P3 afvisning
Kinas handelsministerium forklarer nu, hvorfor man besluttede at afvise ansøgningen om P3 alliancen mellem verdens tre største containerrederier Maersk Line, MSC og CMA-CGM. Analytikere mener, at afvisningen også skyldes et forsøg på at beskytte kinesisk skibsfart.
"Som verdens største produktionsland er det vigtigt for Kina, at fragtraterne forbliver lave og at konkurrencen i shipping består, så det bliver billigt for de kinesiske producenter at eksportere deres varer. Det er et meget stærkt signal til shippingindustrien, der bør være forsigtig, fordi Kina har valgt en mere kritisk tilgang", siger konkurrenceadvokat Marc Waha fra firmaet Norton Rose Fulbright til Reuters.
Ministeriet anfører at deres undersøgelser og vurderinger viser, at alliancen vil begrænse eller udelukke konkurrencen på Asien-Europa containermarkedet. Resultatet blev derfor, at man traf beslutningen om at sige nej til P3 i overensstemmelse med Kinas antimonopollov.
Den 1. januar 2014 havde Maersk Line, MSC og CMA-CGM andele på 20,6 procent, 15,2 procent og 10,9, i alt 46,7 procent, af Asien-Europa-tjenesterne med hensyn til kapacitet, og hver af de tre er større end deres konkurrenter.
Herfindahl-Hirschman-indekset (HHI), ee almindeligt accepteret målemetode for markedskoncentrationen, viser, at Asien-Europas container shipping markedt vil stige fra 890 til 2.240, hvis P3 blev lanceret, udtalte ministeriet.
Kilde: IHS Maritime 360 og Reuters