Kina er danske rederiers vigtigste marked
Når erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen i denne uge aflægger besøg i Kina, er det med til at sætte fokus på dansk skibsfart. Kina har over de seneste 15 år udviklet sig fra at være et relativt marginalt marked til at være det vigtigste for danske rederier, fortæller Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening, til Maritime Danmark.
”Danske rederier har været tidligt ude i forhold til Kina. Så da Kina begyndte at handle med udlandet, fik de danske rederier en stærk position. De danske rederier har simpelt hen kendt deres besøgstid”, siger Jakob Ullegård.
Danmark var blandt de første vestlige lande til at oprette diplomatiske forbindelser og handelsaftaler med Kina. Det udmøntede sig i 1974 i den første skibsfartsaftale mellem de to lande efter, at Kina begyndte at åbne sig for omverdenen.
Siden har de fleste større danske rederier oprettet kontorer i landet, og selvom aktiviteten inden for bulk siden 2013 er faldet markant, går det stadig godt i Kina for de danske rederier. I 2014 havde de danske rederier aktiviteter for cirka 30 milliarder kroner i Kina, hvilket svarer til godt 14 procent af den samlede søfartseksport. Dermed er Kina danske rederiers vigtigste marked. Søfartsaktiviteterne dækker bredt både container, bulk, produkttank og gastank, mens offshore vind i de kommende år ventes at udvikle sig meget i Kina blandt andet med dansk ekspertbistand.
”Kina har haft en meget eksportdrevet vækst, hvor det har handlet om at få skibet nogle råvarer ind, og der har været en eksport af færdigvarer. Der har været en væsentlig nedgang i den kinesiske import af kul, og det er blandt andet derfor, vi har set nogle lave fragtrater inden for bulk. Men det går stadig godt for de danske rederier i Kina”, siger Jakob Ullegård.
Besøget i Kina i denne uge handler først og fremmest om at vedligeholde de gode politiske og markedsmæssige relationer til Kina.
”Besøget handler om at bygge videre på de gode relationer. Vi får sat spot på, hvad dansk søfart kan og vil. Der bliver skabt opmærksomhed omkring dansk skibsfart, hvilket vores medlemsrederier kan bygge videre på”, siger Jakob Ullegård.
Redaktionen