Kig mod Kalundborg for vækstmuligheder
Der tales i disse år om, hvor man skal placere containerterminalen, når Copenhagen Malmö Port nedlægger containerhåndteringen i Nordhavnen senest i 2020. Jeg vil bruge de kommende linjer til at bringe Kalundborg på banen. Det skriver Rasmus Horn Langhoff, MF (S), i dette debatindlæg.
Af Rasmus Horn Langhoff
Kalundborg Havn har forudsætningerne for og styrken til at kunne løfte opgaven: 15 meter vanddybde, den største erhvervskoncentration på Sjælland uden for hovedstadsområdet, et stærkt maritimt miljø, ligesom havnen har en godkendt planpakke til etablering af op til 400.000 kvadratmeter nyt havneareal, der kan stå klar i 2020. Den store investering står havnen selv bag.
Ud over disse forhold, der åbenlyst kvalificerer Kalundborg Havn til at afløse København, vil det bidrage til et Danmark i balance.
Et Danmark i balance handler om den rette arbejdsdeling, så vi understøtter vækst i hele landet. Og jeg ser det som en fornuftig arbejdsdeling at flytte containertrafikken til Kalundborg. Således kan hovedstadsområdet koncentrere sig om egne styrker, for eksempel bosætning, og samtidig kan Kalundborg udnytte en af mange styrkepositioner ved at tage sig af en kompetent drift af containerhavn for hele Sjælland. 85 procent af de containere, der i dag kommer til Sjælland via Københavns Nordhavn, bliver alligevel fragtet ud til det øvrige Sjælland.
En Kalundborg-løsning vil desuden understøtte væksten og fremtidsperspektiverne for den vækstmotor, der allerede findes i Kalundborg, og som higer efter at blive sat yderligere i sving.
En vækstmotor, der tæller virksomheder som Statoil, Novo Nordisk og Novozymes, hvis vækst er af national betydning og hvis positive udvikling drypper af på resten af landet. Hele erhvervsklyngen vil kunne vækste i takt med havnens vækst og dermed skabe grobund for øget beskæftigelse og positiv udvikling i uddannelsesniveauet i området.
Så kig mod Kalundborg for vækstmuligheder i det maritime Danmark.