Kapitalfonde har fået kig på rederierne
Kapitalfondene er begyndt at få øje på rederibranchen. Investeringer i passager- og krydstogtskibe er på vej ind i varmen, hvorimod der endnu ikke er gang i opkøb af rederier med speciale i tørlast, tank- og store containerskibe.
Kapitalfonde elsker virksomheder med tal der kan analyseres og vurderes. Men de går først og fremmest efter den stabile indtjening og viger derfor indtil videre uden om traditionelle rederier, der sejler med last over de store verdenshave. Det skriver Børsen.
"Kapitalfonde vil gerne købe virksomheder, der har stabile pengestrømme," siger Mads Ryum Larsen, partner i kapitalfonden Industri Kapital til avisen.
Stabil indtjening er vigtig, fordi kapitalfondene driver forretning ved at belåne deres virksomhedskøb. De har brug for en jævn strøm af kapital til at kunne betale renterne på deres lån.
"Grunden til, at man har begrænsede investeringer i shippingindustrien er, fordi den er så cyklisk. Men dele af shippingindustrien er ikke så cyklisk, og der ser man kapitalfonde gå ind," siger Peter Dahlberg, partner i kapitalfonden Montagu til Børsen.
Herhjemme blev Unifeeder, der sejler med containergods i rutefart i Norden og Baltikum, i sommer solgt til kapitalfonden Montagu for 2 milliarder kroner. Og langstrakte forhandlinger lykkedes der Kapitalfonden 3i sammen med tyske Allianz Capital at købe 80 procent af det dansk-tyske færgerederi Scandlines.