Kalundborg jubler over ny APM Terminal
Kalundborg er begejstret over APM Terminals beslutning om at etablere en containerterminal i havnen, der har investeret store beløb på udvidelser gennem de seneste år. Den nye containerterminal vil dække hele den østlige del af Ny Vesthavn.
”Det er på alle måder en glædens dag for bestyrelse og ledelse af Kalundborg Havn. Det bliver en spændende og interessant fremtid, vi går i møde med de udviklingsmuligheder, dette nye tiltag giver os”, siger Martin Schwartzbach, bestyrelsesformand for Kalundborg Havn.
Samtidig med etableringen i Kalundborg har APM Terminals sørget for den første kunde til terminalen, nemlig verdens største containerrederi Maersk, som ikke tidligere har haft Kalundborg som destination.
Men med den nye aftale vil Maersk på Sjælland bruge Kalundborg Havn og flytter dermed al sin containertrafik fra København til Kalundborg. Det er en aftale, som Kalundborg Havn har arbejdet på gennem længere tid.
”Kalundborg Havn er med det dybe vand og placeringen lige ud til T-ruten det oplagte sted for Sjællands containerhavn, og den opfattelse deler vi heldigvis med APM Terminals og Mærsk Agency Denmark”, siger Bent Rasmussen, havnedirektør for Kalundborg Havn.
Inden Kalundborg Havn igangsatte byggeriet af Ny Vesthavn, blev der udarbejdet en business case, hvor en af potentialerne for indtjeningen var, at Kalundborg Havn ville varetage 25 procent af det sjællandske containermarked.
Med den nye aftale er denne forudsætning mere end opfyldt, idet aftalen med APM Terminals og Mærsk Agency Denmark samt eksisterende volumer fra start vil trække ca. 30 procent af det sjællandske containermarked til Kalundborg.
Kalundborg Havn har i øjeblikket to kraner, Gottwald-kranen og Fantuzzi-kranen, stående i Østhavnen. De skal flyttes over til Ny Vesthavn, hvilket kræver en del forberedelse, da begge kraner skal sejles derover. Der skal også ses på yderligere kranmateriel på såvel kort og lidt længere sigt, ligesom der skal etableres mandskabsfaciliteter derovre.
”Og ikke mindst får vi nok også brug for nogle flere kollegaer til vores kranførere. Helst nye medarbejdere, der har erfaring med mobilkranskørsel med containere og selvfølgelig har de rette certifikater”, siger Bent Rasmussen.
Indtil nu har der været et ugentligt anløb af et feederskib fra Unifeeder. Men fra 1. marts bliver det umiddelbart til 2 ugentlige anløb af feederskibe.
Østhavnen, hvor containerterminalen holder til i øjeblikket, bliver ikke tom fra 1. marts. Foreløbig lagres der fortsat tankcontainere for bl.a. Novozymes, og der kommer sandsynligvis flere af dem. Desuden er der kundeforespørgsler, bl.a. fra Kalundborg Havns faste kunder, som ønsker mere plads i Østhavnen, og det kan man begynde at se på nu.
Redaktionen