Kalundborg jubler over ny APM Terminal

Kalundborg er begejstret over APM Terminals beslutning om at etablere en containerterminal i havnen, der har investeret store beløb på udvidelser gennem de seneste år. Den nye containerterminal vil dække hele den østlige del af Ny Vesthavn.

Foto: Kalundborg Havn.

”Det er på alle måder en glædens dag for bestyrelse og ledelse af Kalundborg Havn. Det bliver en spændende og interessant fremtid, vi går i møde med de udviklingsmuligheder, dette nye tiltag giver os”, siger Martin Schwartzbach, bestyrelsesformand for Kalundborg Havn.

Samtidig med etableringen i Kalundborg har APM Terminals sørget for den første kunde til terminalen, nemlig verdens største containerrederi Maersk, som ikke tidligere har haft Kalundborg som destination.

Men med den nye aftale vil Maersk på Sjælland bruge Kalundborg Havn og flytter dermed al sin containertrafik fra København til Kalundborg. Det er en aftale, som Kalundborg Havn har arbejdet på gennem længere tid.

”Kalundborg Havn er med det dybe vand og placeringen lige ud til T-ruten det oplagte sted for Sjællands containerhavn, og den opfattelse deler vi heldigvis med APM Terminals og Mærsk Agency Denmark”, siger Bent Rasmussen, havnedirektør for Kalundborg Havn.

Inden Kalundborg Havn igangsatte byggeriet af Ny Vesthavn, blev der udarbejdet en business case, hvor en af potentialerne for indtjeningen var, at Kalundborg Havn ville varetage 25 procent af det sjællandske containermarked.

Med den nye aftale er denne forudsætning mere end opfyldt, idet aftalen med APM Terminals og Mærsk Agency Denmark samt eksisterende volumer fra start vil trække ca. 30 procent af det sjællandske containermarked til Kalundborg.

Kalundborg Havn har i øjeblikket to kraner, Gottwald-kranen og Fantuzzi-kranen, stående i Østhavnen. De skal flyttes over til Ny Vesthavn, hvilket kræver en del forberedelse, da begge kraner skal sejles derover. Der skal også ses på yderligere kranmateriel på såvel kort og lidt længere sigt, ligesom der skal etableres mandskabsfaciliteter derovre.

”Og ikke mindst får vi nok også brug for nogle flere kollegaer til vores kranførere. Helst nye medarbejdere, der har erfaring med mobilkranskørsel med containere og selvfølgelig har de rette certifikater”, siger Bent Rasmussen.

Indtil nu har der været et ugentligt anløb af et feederskib fra Unifeeder. Men fra 1. marts bliver det umiddelbart til 2 ugentlige anløb af feederskibe.

Østhavnen, hvor containerterminalen holder til i øjeblikket, bliver ikke tom fra 1. marts. Foreløbig lagres der fortsat tankcontainere for bl.a. Novozymes, og der kommer sandsynligvis flere af dem. Desuden er der kundeforespørgsler, bl.a. fra Kalundborg Havns faste kunder, som ønsker mere plads i Østhavnen, og det kan man begynde at se på nu.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Aarhus Havn forventer rekordmange krydstogtskibe

21.11.2025Maritimedanmark.dk

Esbjerg Havn løfter beredskabet med nyt kontrolrum

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

18.11.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals investerer 550 mio. dollar i Bangladesh

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hamborg Havn fortsætter væksten

17.11.2025Maritimedanmark.dk

U-vending i Ankestyrelsen: Grønt lys til salg af færgehavn

15.11.2025Maritimedanmark.dk

Havnene har ikke brug for flere hensigtserklæringer

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Skagen Havn ansætter økonomichef

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course