Kalundborg Havn har store planer
Københavns containerhavn skal senest i år 2020 flytte fra sin nuværende placering i Nordhavnen til en ny lokation. På den baggrund slår Kalundborg Havns direktør, Bent Rasmussen, i dag i dagbladet Børsen til lyd for, at Kalundborg Havn kan blive Sjællands nye containerhavn.
”Kalundborg lægger allerede i dag havn til den største industrikoncentration uden for Københavnsområdet. Sammen med de tre øvrige havne i bunden af Kalundborg Fjord udgør Kalundborg Havn et af landets største maritime miljøer og står hver dag for en omfattende skibs- og godsomsætning. Vi breder os samtidig over et betydeligt havneareal, som vi inden 2020 har mulighed for at udvide med hele 400.000 kvadratmeter”, siger havnedirektør Bent Rasmussen.
En af havnens helt store styrker er vanddybden, som spiller en væsentligt rolle for skibstrafikken. Alle prognoser peger på, at fremtidens skibe bliver større og stikker dybere, og allerede nu begrænser små vanddybder sejladsen i de danske havne.
”Her står Kalundborg Havn stærkt, idet vi med 15 meters vanddybde i både indsejlingskorridoren og ved vores kajer tilbyder Sjællands dybeste havn. Samtidig ligger vi helt centralt placeret for sø-trafikken med havn lige ud til dybvandsruten fra Nordsøen til Østersøen”, siger Bent Rasmussen
Der har været overvejelser om at lægge en ny containerhavn syd for København. Problemet med den løsning er, at skibe der kommer nordfra og stikker dybere end 7,7 meter skal hele vejen gennem Storebælt, syd om Sjælland og derefter nordpå op i Øresund.
Det skyldes Drogden-renden, farvandet mellem Amager og Saltholm, der netop kun har en vanddybde på 7,7 meter. Det vil faktisk give en væsentligt øget sejltid, med betydelige ekstra omkostninger for skibene til følge.
”Det vil være en fremtidssikker løsning, der ikke kræver investeringer fra statskassen. Vi udbygger havnen for egne midler, men har i dag allerede god plads til at kunne overtage containertrafikken fra København”, siger Bent Rasmussen.
Kilde: Kalundborg Havn.