Kæmper for at undgå olieforurening
Myndighederne på Gibraltar genoptager her til morgen arbejdet med at brække det panamanske fragtskib New Flame i to stykker. Operationen er et forsøg på at undgå en større olieforurening, der kan opstå, hvis skibet ukontrolleret splittes fra hinanden af kraftige bølger ud for Gibraltar.
Den norske slæbebåd Fortiy Krylo kæmpede indtil mørkets frembrud i går aftes, med at få brækket det delvist sunkne panamanske fragtskib News Flame i to stykker. Et arbejde der genoptages kl. 9 her til morgen.
Operationen gik i gang, da der i går pludselig opstod revner i fragtskibet, der nu i en uge har ligget delvist sunket ud for Gibraltar, efter at det den 12. august kolliderede med den danske produkttanker Torm Gertrud.
Revnerne fik myndighederne til at frygte, at skibet skulle blive splittet fra hinanden af høje bølger, der ventes at ramme området ved Gibraltar om få dage. New Flame har stadig 500 tons bunkerolie ombord, nok til at skabe en større olieforurening langs den spanske kyst.
Allerede i går var der et mindre olieudslip fra skibet, men miljøskibe på stedet fik hurtigt samlet olien op, inden det drev ind mod kysten.
Planen er nu, at brække fragtskibet over i to dele. Agtersektionen vil derefter blive trukket forsigtigt ind på roligere vand i Gibraltarbugten for at gennemgå en grundig undersøgelse. Hvis sektionen er stabil nok, vil agtersektionen blive slæbt helt ind på lavt vand og tømt for olie.
Den øverst ansvarlige for operationen, Joe Holliday, lovede i går aftes bekymrede beboere i området, at hver en sten vil blive vendt, i forsøget på at undgå, at situationen udvikler sig til en større olieforurening.