Jernbanebro koster rederi fire mio. kr.
Rederiet, der ejer det finske fragtskib Ramona, der onsdag den28. marts 2012 sejlede på jernbanebroen over Limfjorden, skal betale godt fire millioner kroner i erstatning til Banedanmark. Kollisionen endte med at koste banedanmark 46,6 millioner kroner.
“Nu får vi halvdelen af det, vi kunne få. Vi ville selvfølgelig gerne have haft en større del af vores udgifter dækket, men nu får vi halvdelen af det, vi kunne få, og det synes vi er fair”, siger Søren Stahlfest Møller, økonomidirektør i Banedanmark til DR/Nordjylland.
Ifølge Søren Stahlfest Møller begrænser internationale konventioner rederiets ansvar og Banedanmark ville derfor maksimalt kunne få otte millioner kroner. Banedanmark har accepteret beløbet på fire millioner kroner, bland andet fordi man ikke ønsker at trække sagen i langdrag, måske uden at få mere ud af det.
“For os er det en markering af, at rederiet bærer en del af ansvaret for kollisionen og det er vi glade for. Der har netop været en del tvivl om hvordan, kommunikationen var mellem brovagten og skibet, så efter en samlet vurdering sammen med vores advokat, så er anbefalingen, at vi indgår forlig, siger Søren Stahlfest Møller.
Ramona, ramte jernbanebroen på grund af stærk strøm, inden broklapperne nåede at åbne. Broen fik så store skader, at hele broklappen måtte udskiftes med en ny. Det tog over et år inden den nye broklap var færdig og kunne installeres.
Cirka en halv time før påsejlingen havde skibet været i kontakt med brovagten, og man havde aftalt tidspunkt for gennemsejling til omkring klokken 22.30. Men allerede klokken 22.25 var Ramona nået frem til broen - formentlig fordi skibet havde en højere fart hen over grunden på grund af den kraftige strøm og vind.
”Kort før påsejlingen havde brovagten været i kontakt med skibet og bedt det om at stoppe, da det var ved at komme for tæt på broen, men skibet kunne tilsyneladende ikke bremse. Strømmen var stærkt østgående, og vinden var cirka 11 m/sek fra vest", skrev
Banedanmark i et notat til Folketingets Transportudvalg efter uheldet.
Skibet kunne ikke nå at stoppe op og brovagten kunne ikke nå at få broklappen op, hvilket resulterede i, at skibet sejlede på broen.
Søulykkesrapporten har ikke peget på én af parterne som ansvarlig hændelsen. Banedanmark mener, at forliget lægger en del af ansvaret på rederiet.
Det finske fragtskib havde den 29. maj 2002 påsejlet en tilsvarende bro.
Skibet, der ved den hændelse havde navnet Maria H, fik dengang næsten revet mast og overbygning af, da det ramte jernbanebroen over floden Trent i Keadby,Llincolnshire, England.
Kilde: DR/Nordjylland og Redaktionen