Jernbane skal konkurrere med rederier

DSV etablerer en ny jernbanerute, der skal flytte gods fra containerrederierne over på jernbanen på strækningen mellem Kina og Europa. En container kan nå Danmark fra Kina på 14 dage mod de 30-40 dage, det tager med et containerskib fra Kina.

”Fra Kina vil jernbanen kunne tiltrække for eksempel tekstiler, reservedele og værdifulde IT-produkter, som skal hurtigt ud på det europæiske marked”, siger Simon H. Galsgaard, adm. direktør i DSV Road A/S, som har etableret en ny daglig rute mellem Danmark og det store knudepunkt i Duisburg, Tyskland. Herfra er der direkte jernbaneforbindelse til godsdestinationer i Kina.

Jernbaneforbindelsen fra Kina er som sagt væsentligt hurtigere end et skib, men for de transporttyper, hvor det bare gælder om at have så lav en transportpris som muligt, er det ikke interessant. Det er til gengæld interessant for de varegrupper, hvor det gælder om at få varerne hurtigt på markedet. SeaIntel vurderer således, at jernbanen vil kunne tage markedsandele fra containerrederierne, hvis man ser udviklingen på langt sigt.

Maersk Line er dog ikke bekymret for den nye konkurrence. For som rederiet gør opmærksom på, er det begrænset, hvor mange containere, der kan være på en togstamme sammenlignet med de godt 18.000 containere, der kan være ombord på et Triple E-skib. Og containerskibene bliver stadigt større. Senest kom det frem, at kinesiske Cosco vil bestille 10 skibe i Triple E-størrelsen.

Kilde: Dagbladet Børsen

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023