Japansk rederi-fusion afvises af Sydafrika
Den planlagte mellem Japans tre største containerrederier får et no-go fra konkurrencemyndighederne i Sydafrika. De finder, at fusionen vil øge sandsynligheden for prisaftaler på markedet. De har dårlige erfaringer.
De sydafrikanske konkurrencemyndigheder har ikke den store tiltro til, at containerrederierne altid følger spillereglerne. De peger i hvertfald på, at der tidligere er indgået ulovlige prisaftaler såvel på containermarkedet som på markedet for skibstransport af biler.
Og på den baggrund siger konkurrencemyndighederne nu nej til fusionen mellem Kawasaki Kisen Kaisha (K Line), Mitsui O.S.K Lines (MOL og nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK Line).
De tre rederier har længe arbejdet på at sammenlægge deres containerrederi-aktiviteter i et joint venture, der ville blive verdens 6. største containerrederi med en samlet kapacitet på 1,4 mio. TEU og en global markedsandel på ca. 7 pct.
Den sydafrikanske konkurrence kommission finder, at den planlagte transaktion ville “øge sandsynligheden for koordinering, da den skaber yderligere strukturelle bindinger i markedet for containerrederier”.
Myndighederne har i forvejen et godt øje til K Line, der er under anklage for deltagelse i et priskartel. Sydafrikas konkurrence kommission mener, at selskabet har indgået aftaler med konkurrenter om transport af biler og har anbefalet en bøde svarende til 10 procent af K-Lines lokale omsætning.
Det nye joint-venture selskab skal efter planen etableres 1. juli, mens aktiviteterne efter planen skulle gå i gang 1. april 2018.
Kilde: TradeWinds