Japansk joint venture kan påvirke alliance
De tre japanske containerrederier NYK, MOL og K Line har besluttet at etablere et nyt joint venture, der fra 2017 vil blive verdens sjettestørste containerrederi. Det kan få betydning for The Alliance, der er et samarbejde mellem, MOL, NYK, Hanjin, Hapag-Lloyd, K Line og Yang Ming.
Med den nye japanske sammenlægning af rederiernes containersegmenter i et fælles selskab vil det betyde, at den fusionerede japanske partner i alliancen bliver en langt mere betydende partner.0Alliancen kommer kun til at bestå af tre rederier med Yang Min som langt det mindste rederi. Det kan måske få afgørende betydning for samarbejdet.
Hanjins konkurs betyder nemlig, at alliancen mister kapacitet. Det bliver dog delvist modvirket af, at Hapag-Lloyd fusioneres med UASC, hvilket giver alliancen ekstra kapacitet. Alliancen bliver etableret pr. 1. juli 2017, mens selve driften først ventes at starte fra 1. april 2018.
Joint venturet mellem NYK, MOL og K Line vil få en flådekapacitet på 1,4 millioner TEU og vil dermed blive verdens sjettestørste operatør med en global markedsandel på syv procent. Dertil kommer de tre rederiers samlede ordrebog på 360.000 TEU. Lægger man dem til, vil de tre rederier tilsammen blive femtestørst efter Maersk Line, MSC, CMA CGM og Cosco Container Lines.
Fusionen mellem Hapag-Lloyd og UASC blev en realitet i august, da bestyrelsen i Hapag-Lloyd godkendte fusionen. Det sammenlagte containerrederi drives under navnet Hapag-Lloyd med hovedsæde i Hamborg. Rederiet opererer en samlet flåde på 237 containerskibe med en kapacitet på 1,6 millioner TEU. Det er lige nu en smule mere end det kommende japanske storrederi.
Afhængigt af leveringen af nye skibe og salg eller skrotning af ældre fartøjer, er det derfor et spørgsmål, om Hapag-Lloyd eller det japanske fusionerede containerrederi bliver største partner i The Alliance, som kun vil bestå af Hapag-Lloyd, den nye japanske koalition og taiwanske Yang Min.
Redaktionen