Japansk alliance får foreløbigt nej fra USA
US Federal Maritime Commission, FMC, har sat spørgsmålstegn ved alliancen mellem de japanske containerrederier NYK, MOL og K Line. Ifølge FMC afvises aftalen af jurisdiktionsmæssige grunde, fordi den ikke har beføjelse til at godkende fusioner.
”Efter omhyggelig overvejelse fastslog Kommissionen, at parterne i trepartsaftalen i sidste ende etablerer en fusioneret, ny forretningsenhed, og at handlingen er blandt de typer af aftaler, der er udelukket fra FMC-undersøgelse”, skriver FMC i afgørelsen.
Rederierne ønsker at dele oplysninger med hinanden forud for samarbejdet, som er planlagt til at starte den 1. april 2018. Det indledende samarbejde skulle være sat i gang den 8. maj. Ifølge Journal of Commerce skal beslutningen overlades til justitsministeriet, der har en skeptisk holdning til de seneste konsolideringer blandt containerrederierne.
I marts anklagede ministeriet flere rederier for mulig aftale om prisfastsættelse og ønskede en undersøgelse. I september opfordrede de assisterende justitsminister, Renata Hesse, FMC til at begrænse den nye Ocean Alliance-gruppes jurisdiktion.
FMC godkendte både Ocean Alliance og Alliance. De tyre store japanske rederier vil få enlangt mindre markedsandel, nemlig 7,2 procent end andre alliancer. Den kombinerede enhed vil have en flådekapacitet på 1,4 millioner TEU, hvilket gør det til verdens sjette største operatør.
Kilde: TradeWinds