Japan elsker norsk laks
Det er ingen hemmelighed, at japanerne er glade for fisk. 40 procent af al fisk og skaldyr som omsættes i landet, bliver brugt i sushi og til sashimi. Og det kommer Norge til gode.
Norsk laks klarede sig godt på det japanske marked i 2012. Det blev især brugt som sashimi - en slags sushi, der kun består af flotte skiver af fisk, uden ris.
Men eventyret stopper ikke her. Potentialet kan fortsat blive større, og det er noget som Sjømatrådet har fokus på.
Rådet vil markedsføre fersk norsk laks, for at fisken fremover udgør en endnu større andel af japansk konsum. Sjømatrådet har gennem studie som anslår at der sidste år blev solgt 390.000 ton fisk og skaldyr til sushi og sashimi i Japan.
Tallene er ikke steget sidene 2008, men undersøgelsen påviste flere ændringer - nemlig angående forbrugernes præferencer.
Både laks og ørred er blevet mere populært, mens den tidligere favorit, tun, er gået lidt tilbage.
“Vi ser med andre ord på et stort markedspotentiale for norske lakseeksportører”, siger Sjømatrådets udsendte i Japan, Henrik Vikjær Andersen, ifølge kyst.no.
Sjømatrådet øger markedsføringen med nye foldere til butikker, annoncer i jaoanske magasiner og en TV-reklame som broadcastet i metropoler som Tokyo og Osaka.
Kilde: kyst.no