Intern jurachef advarede men blev ikke hørt
Bunker Holdings egen juridiske chef advarede i meget direkte vendinger datterselskabet Dan-Bunkering mod at fortsætte salget af jetbrændstof til Syrien. Det fremgår af en af de mange interne mails, som anklageren har har fremlagt i sagen om brud på sanktionerne mod Syrien.
Dan-Bunkering havde i et års tid leveret jetbrændstof til russiske skibe fra Sovfracht i havne i Middelhavet, da rederiet i efteråret 2016 som noget nyt ønskede Dan-Bunkerings hjælp til at organisere overførsel af jetbrændstoffet mellem to skibe på åbent hav.
Men det mente Bunker Holdings juridiske chef, at datterselskabet skulle afslå.
“Vi kan ikke tage den risiko. Det er ikke noget, vi skal gøre. Heller ikke hvis vi kan tjene lidt ekstra dollars,” skrev han i en mail til Dan-Bunkering den 14. september 2016, skriver DR, der dækker retssagen mod Dan-Bunkering ved retten i Odense.
Hjemvendt fra ferie konstaterede den juridiske chef, at leverancerne var fortsat, og han advarede endnu en gang og fandt, at baggrunden for at jetbrændstoffet skulle overføres mellem to skibe på åbent havn burde undersøges.
Men der var ikke noget underligt ved overførslen, sagde Dan-Bunkerings nuværende direktør Claus Bulch Klausen, der selv var involveret i beslutningen om at fortsætte handlerne, da han blev afhørt i sagen onsdag.
At jetbrændstoffet blev købt af den russiske kunde til levering i havne i Middelhavet nær Syrien, hvor Rusland havde sat kampfly ind, tændte heller ikke advarselssignaler hos Dan-Bunkering, fremgik det videre af afhøringen.
Og da USA valgte at sætte Sovfracht på sin sanktionsliste, så selskabet ikke længere kunne handle i dollars, så man det heller ikke som et problem. De kunne betale i euro i stedet. Men man blev alligevel internt i Dan-Bunkering enige om, at det var bedre, hvis handlerne kunne gå gennem et russisk selskab, der ikke var på USA´s sanktionsliste - og bad Sovfracht om at finde et sådant selskab.
Og det gjorde Sovfracht så, fremgik det af en anden intern mail fra Claus Bulch Klausen. Leverancerne blev herefter overtaget af Maritime Assistance, der kom til at fungere som mellemmand.
Afhøringen af Claus Bulch Klausen, der ikke selv er tiltalt i sagen fortsætter i dag, hvor også Bunker Holdings adm. dir. Keld Demant skal afhøres. Han er personligt tiltalt i sagen, men som også Dan-Bunkering og Bunker Holding, nægter han sig skyldig.
Parterne er tiltalt for at have leveret jetbrændstof til brug i Syrien mellem 2015 og 2017 i strid med EU´s sanktioner mod landet.
Kilde: DR.