Ingen tekniske fejl på ulykkeshelikopteren
Den britiske flyhavarikommission (AAIB) konkluderer i en netop udgivet rapport, at der ikke er fundet tekniske fejl på den Super Puma-helikopter, som styrtede ud for Shetlandsøerne den 23. august. Fire medarbejdere på vej hjem fra en boreplatform omkom ved styrtet.
Havarikommissionen oplyser, at der er tale om foreløbige resultater, som baserer sig på de første analyser af data fra den kombinerede fartskriver og taleregistrator (CVFDR). Denne blev bjærget fra havet den 29. august, og efter at have ligget til tørre i 48 timer indledte man analyserne den 1. september.
Den endelige konklusion foreligger først, når samtlige analyser af vraget samt CVFDR’en er udført. Af de indledende undersøgelser fremgår det, at autopiloten var indstillet til indflyvning på Rullebane 09 i Sumburgh lufthavn.
Blot tre ”mil” derfra (det fremgår ikke, om der er tale om nautiske eller landmil) var helikopteren korrekt positioneret såvel vertikalt som horisontalt og med stabilt aftagende hastighed.
Men to ”mil” vest for lufthavnen fløj helikopteren pludselig af ukendte årsager 240 fod for lavt med en faldende højde på 500 fod i minuttet og en hastighed på 68 knob. Samtidig med at den lagde sig stadig mere vertikalt i luften, faldt hastigheden støt. Umiddelbart inden havariet, steg hastigheden kraftigt.
Helikopteren var intakt og begge motorer leverede kraft helt frem til sammenstødet med havoverfladen.
Kilde:Teknisk Ukeblad / AAIB