Indenrigs-skibsfart belaster mere end fly
Nye beregningsmetoder viser, at CO2-udledningen fra indenrigs-skibsfarten i Sverige har været groft undervurderet. Den nye metode næsten fordobler CO2-udledningen fra skibsfarten, der dermed overstiger udledningen fra fly mellem svenske byer.
“Vi ser omkring det dobbelte brændstofforbrug fra indenrigs-skibsfarten i forhold til, hvad vi tidligere har troet og dermed også dobbelt så høje udledninger,” siger Fredrik Windmark, der er luftmiljøekspert i Sveriges meteorologiske institut, SMHI til SVT.
Hidtil har de svenske myndigheder anslået CO2 udledningen af svensk indenrigsskibsfart på baggrund af den mængde brændstof, der er solgt til rederierne. Men den nye metode, benytter i stedet gps-data for alle skibe i de svenske farvande og estimerer på baggrund af skibenes type, hvor meget CO2, der udledes.
Og det giver altså et helt andet resultat. Ifølge den hidtidige metoder udledte indenrigs-skibsfarten i 2016 342.000 tons CO2. Men den nye metoder næsten fordobler udledningen til 662.000 tons, hvoraf den kommercielle trafik tegner sig for 488.000 tons.
Til sammenligning belastede indenrigsflyvningen i Sverige klimaet med 554.000 ton i 2016.
Den nye metoder betyder, at Sveriges udfordring i forhold til at nå de internationale mål for reduktion af den globale udledning af CO2 stiger, påpeger Fredrik Windmark.
Kilde: SVT