IMO´s arktiske HFO-forbud fyldt med huller
FN´s internationale søfartsorgansations foreslåede forbud mod tung bunkerolie i de arktiske områder er så fyldt med huller og undtagelser, at det reelt ikke er meget værd. Den voldsomme kritik fremkommer i en 38-sider lang rapport fra miljøorganisationen International Council on Clean Transportation (ICCT).
Svovl-svineriet i de følsomme arktiske farvande vil fortsætte stort set uændret, hvis IMO´s forbud mod HFO bliver vedtaget.
Ifølge den amerikanske organisation er IMO´s forslag til forbud, der efter planen skal færdiggøres i november, nemlig så fyldt med undtagelser, at det reelt kun ville få indflydelse på en brøkdel af den tunge bunker, der bliver transporteret og brugt i de arktiske område.
Først når overgangsperiodens mange undtagelser udløber i 2029 er der udsigt til, at forbuddet vil få reel effekt.
ICCT´s analyse viser, at hvis forbuddet - med de foreslåede undtagelser - ville have været på plads i 2019, ville det kun have elimineret 30 pct. af HFO-transporterne og 16 pct. af HFO-forbruget på skibe i de arktiske områder, hvilket blot havde reduceret svovludledningen med 5 pct.
“Efterhånden som flere nyere skibe kommer ind i de arktiske flåde - specielt olietankskibe og tørlastskibe - vil flere skibe kvalificere sig til at blive undtaget,” skriver ICCT i sin analyse. Dertil kommer, at forbuddet med overgangsordningen er sådan skruet sammen, at flere skibe kan blive omfattet af undtagelserne, hvis de flages om til arktiske stater, påpeger ICCT, hvilket blot vil udhule virkningen af forbuddet yderligere.
Brugen af HFO på tværs af hele den arktiske flåde steg med 75 pct. i 2019 i forhold til 2015.
IMO har endnu ikke svaret på den kritiske rapport fra ICCT.
Kilde: Splash