IMO vedtager nye regler for ophugning
En arbejdsgruppe for skibsophugning under IMOs Miljøkomite har på et møde i London i sidste uge færdiggjort de sidste to af i alt seks vejledninger om miljørigtig ophugning af skibe.
De nye vejledninger er:
Vejledning om inspektion af skibe under Hongkong-konventionen om sikker og miljørigtig ophugning af skibe.
Vejledning om survey og certificering af skibe under Hongkong-konventionen om sikker og miljørigtig ophugning af skibe.
Den samlede liste af vejledninger er således:
1. 2011 Guidelines for the development of the ship recycling plan, MEPC 192(62). 2. 2011 Guidelines for the development of the inventory of hazardous materials, MEPC 197(62). 3. 2012 Guidelines for the authorization of ship recycling facilities, MEPC 211(63). 4. 2012 Guidelines for safe and environmentally sound ship recycling, MEPC 210(63). 5. 2012 Guidelines for the survey and certification of ships under the Hong Kong Convention. 6. 2012 Guidelines for the inspection of ships under the Hong Kong Convention.
Med vedtagelsen er de centrale dele af arbejdet med skibsophugning færdig i MEPC, og de enkelte landes ratifikation af konventionen og implementering af regelsæt er derfor mulig. Begge retningslinjer skal dog rundt om IMO's FSI-komité, før konventionen træder i kraft.
Der er nu nedsat en korrespondancegruppe med teknisk ekspertise, som skal se på mulighederne for at inkludere tydeligere retningslinjer i IHM-guidelinen om farlige stoffer. Arbejdet vil omfatte tærskelværdier, undtagelser og testmetoder for stofferne på A- og B-listen og rapporteringsformater for stofferne.
Kilde: Søfartsstyrelsen