IMO møde om stabilitet, lasteliner mm.

IMO's underkomité for stabilitet, lastelinie og fiskeskibes sikkerhed har afholdt sit 51. møde. Blandt hovedemnerne var færdiggørelse af vejledning til de nye harmoniserede lækstabilitetsregler,

Det nye SOLAS, kapitel II-1 om lækstabilitet træder i kraft 1. januar 2009. For at sikre en ensartet anvendelse af de nye regler, havde søsikkerhedskomitéen (MSC) bedt SLF om at udvikle forklarende noter til ændringerne. En færdig version er nu blevet udarbejdet og vil blive godkendt af næste MSC (i november 2008). Dog må det forventes, at der herudover vil blive udarbejdet yderligere en række opdateringer af noterne som følge af erfaringerne med det nye kapitel.

Endvidere blev følgende drøftet:

"flooding detection systems" "identification of further improvements of SOLAS chapter II-1" "requirements for pipes piercing the collision bulkheads" "trim range used for calculation of limiting GM curves"

Søfartsstyrelsen vil følge arbejdet tæt og deltage i de korrespondancegrupper, der skal arbejde videre med disse emner frem til underkomitéens næste møde.

Stockholmaftalen - "vand på dæk" Da en række EU-lande under sidste MSC havde udtrykt bekymring for, om de kommende SOLAS regler for lækstablitet tog tilstrækkeligt højde for vand på dæk på ro-ro passagerskibe (såkaldte Stockholmaftale), var SLF blevet bedt om vurderede dette nærmere. Af formelle årsager var det imidlertid ikke muligt, at emnet kom på dagsordenen før SLF52 (januar 2010). Men da emnet har høj prioritet valgte man at nedsætte en korrespondancegruppe med det formål at drøfte, hvorvidt nye regler tager højde for "vand på dæk" i tilstrækkelig grad. Danmark arbejdede aktivt sammen med UK for at sikre, at korrespondancegruppen behandler spørgsmålet grundigt.

Revision af intakt stabilitets koden Den intakte stabilitets kode består at to dele - en obligatorisk del (part A) og en ikke bindende del (part B). Den obligatoriske del af koden (part A) er nu færdiggjort og er blevet fremsendt til MSC for vedtagelse. Koden forventes at blive behandlet på førstkommende MSC og vil formentlig træde i kraft pr. 1. juli 2010. Vedtagelsen forventes ledsaget af en opfordring til at kodens bindende del implementeres så snart som muligt.

Kodens ikke-bindende del forventes først at træde i kraft på et senere tidspunkt. Denne del af koden skal videre behandles i en nedsat korrespondancegruppe.

Det blev endvidere besluttet, at konsekvensrette kapitlerne i SOLAS kapitel II-1, samt Load Lines protokollen, for at få den reviderede kode til at gælde for alle skibe.

Danmark følger arbejdet tæt og deltager i korrespondancegruppen.

Små fiskeskibes sikkerhed Arbejdet med, at udarbejde en ny sikkerhedsstandard gældende for fiskeskibe under 12 meters længde, og fiskeskibe uden styrehus blev forlænget fra 2008 til 2009, bl.a. for at sikre konsistens med ILO's (FN's internationale arbejdstagerorganisation) konvention på området, samt sikre at andre relevante IMO organer inddrages. Arbejdet fortsætter på kommende møder, ligesom der bliver nedsat en korrespondancegruppe herom. Underkomitéen udarbejdede et spørgeskema, der skal medvirke til at afdække, hvilke hindringer, der er for at ratificere Torremolinos-protokollen.

Revisionen af TM69 konventionen SLF er blevet bedt om, at se på muligheden for at revidere tonnagekonventionen, TM 1969 med henblik på at opnå forbedringer til og fælles fortolkning af brugen af tonnage-parameteren i forbindelse med havneafgifter.

Underkomitéen fandt, at der var et presserende behov for revision, men anerkendte samtidig, at ændringernes konsekvenser må nærmere undersøges. Der for arbejdes der videre ad to spor, 1) sikre hjemmel til at konventionen kan ændres ved brug af "tacit acceptance", samt 2) at undersøge om der er et reelt behov for at ændre konventionen, samt konsekvenserne heraf.

En række spørgsmål udestår med hensyn til valg af juridisk instrument for en ændring af konventionen. Dette spørgsmål vil blive forelagt for søsikkerhedskomitéen med henblik på beslutning.

Vandtætte døre Underkomitéen drøftede bl.a. på baggrund af et forslag fra USA og Sverige, mulighederne for at administrationerne under særlige omstændigheder kan tillade, at et passagerskib sejler med de vandtætte døre åbne, bl.a. under forudsætnig, at dørene umiddelbart kan lukkes. En række delegationer mente ikke, at der var forhold, der retfærdiggjorde, at en sådan tilladelse til sejlads med åbne vandtætte døre blev meddelt. Endvidere diskuteredes, hvorvidt eventuelle krav til skibets evne for at holde sig flydende efter en skade skulle gøres gældende for nye skibe, såvel som for eksisterende.

Da underkomitéen således ikke kunne nå konsensus om spørgsmålet, blev det besluttet nedsætte en korrespondancegruppe, der skal drøfte spørgsmålet frem til næste møde.

Det næste møde i underkomitéen forventes afholdt i januar 2010.

Kilde: Søfartsstyrelsen

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

17.09.2025Maritimedanmark.dk

Fjernelse af brændstof fra sunket skib tæt på afslutning

17.09.2025Maritimedanmark.dk

Kritik af IMOs Net-Zero klimamål tager til

16.09.2025Maritimedanmark.dk

Hurtigfærgen Lilleøre taget ud af drift

16.09.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber endnu et narkoskib

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Redere blæser til kamp mod skibsbrande

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Sejler rundt med stadig flere tomme containere

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle