IMO møde om stabilitet, lasteliner mm.

IMO's underkomité for stabilitet, lastelinie og fiskeskibes sikkerhed har afholdt sit 51. møde. Blandt hovedemnerne var færdiggørelse af vejledning til de nye harmoniserede lækstabilitetsregler,

Det nye SOLAS, kapitel II-1 om lækstabilitet træder i kraft 1. januar 2009. For at sikre en ensartet anvendelse af de nye regler, havde søsikkerhedskomitéen (MSC) bedt SLF om at udvikle forklarende noter til ændringerne. En færdig version er nu blevet udarbejdet og vil blive godkendt af næste MSC (i november 2008). Dog må det forventes, at der herudover vil blive udarbejdet yderligere en række opdateringer af noterne som følge af erfaringerne med det nye kapitel.

Endvidere blev følgende drøftet:

"flooding detection systems" "identification of further improvements of SOLAS chapter II-1" "requirements for pipes piercing the collision bulkheads" "trim range used for calculation of limiting GM curves"

Søfartsstyrelsen vil følge arbejdet tæt og deltage i de korrespondancegrupper, der skal arbejde videre med disse emner frem til underkomitéens næste møde.

Stockholmaftalen - "vand på dæk" Da en række EU-lande under sidste MSC havde udtrykt bekymring for, om de kommende SOLAS regler for lækstablitet tog tilstrækkeligt højde for vand på dæk på ro-ro passagerskibe (såkaldte Stockholmaftale), var SLF blevet bedt om vurderede dette nærmere. Af formelle årsager var det imidlertid ikke muligt, at emnet kom på dagsordenen før SLF52 (januar 2010). Men da emnet har høj prioritet valgte man at nedsætte en korrespondancegruppe med det formål at drøfte, hvorvidt nye regler tager højde for "vand på dæk" i tilstrækkelig grad. Danmark arbejdede aktivt sammen med UK for at sikre, at korrespondancegruppen behandler spørgsmålet grundigt.

Revision af intakt stabilitets koden Den intakte stabilitets kode består at to dele - en obligatorisk del (part A) og en ikke bindende del (part B). Den obligatoriske del af koden (part A) er nu færdiggjort og er blevet fremsendt til MSC for vedtagelse. Koden forventes at blive behandlet på førstkommende MSC og vil formentlig træde i kraft pr. 1. juli 2010. Vedtagelsen forventes ledsaget af en opfordring til at kodens bindende del implementeres så snart som muligt.

Kodens ikke-bindende del forventes først at træde i kraft på et senere tidspunkt. Denne del af koden skal videre behandles i en nedsat korrespondancegruppe.

Det blev endvidere besluttet, at konsekvensrette kapitlerne i SOLAS kapitel II-1, samt Load Lines protokollen, for at få den reviderede kode til at gælde for alle skibe.

Danmark følger arbejdet tæt og deltager i korrespondancegruppen.

Små fiskeskibes sikkerhed Arbejdet med, at udarbejde en ny sikkerhedsstandard gældende for fiskeskibe under 12 meters længde, og fiskeskibe uden styrehus blev forlænget fra 2008 til 2009, bl.a. for at sikre konsistens med ILO's (FN's internationale arbejdstagerorganisation) konvention på området, samt sikre at andre relevante IMO organer inddrages. Arbejdet fortsætter på kommende møder, ligesom der bliver nedsat en korrespondancegruppe herom. Underkomitéen udarbejdede et spørgeskema, der skal medvirke til at afdække, hvilke hindringer, der er for at ratificere Torremolinos-protokollen.

Revisionen af TM69 konventionen SLF er blevet bedt om, at se på muligheden for at revidere tonnagekonventionen, TM 1969 med henblik på at opnå forbedringer til og fælles fortolkning af brugen af tonnage-parameteren i forbindelse med havneafgifter.

Underkomitéen fandt, at der var et presserende behov for revision, men anerkendte samtidig, at ændringernes konsekvenser må nærmere undersøges. Der for arbejdes der videre ad to spor, 1) sikre hjemmel til at konventionen kan ændres ved brug af "tacit acceptance", samt 2) at undersøge om der er et reelt behov for at ændre konventionen, samt konsekvenserne heraf.

En række spørgsmål udestår med hensyn til valg af juridisk instrument for en ændring af konventionen. Dette spørgsmål vil blive forelagt for søsikkerhedskomitéen med henblik på beslutning.

Vandtætte døre Underkomitéen drøftede bl.a. på baggrund af et forslag fra USA og Sverige, mulighederne for at administrationerne under særlige omstændigheder kan tillade, at et passagerskib sejler med de vandtætte døre åbne, bl.a. under forudsætnig, at dørene umiddelbart kan lukkes. En række delegationer mente ikke, at der var forhold, der retfærdiggjorde, at en sådan tilladelse til sejlads med åbne vandtætte døre blev meddelt. Endvidere diskuteredes, hvorvidt eventuelle krav til skibets evne for at holde sig flydende efter en skade skulle gøres gældende for nye skibe, såvel som for eksisterende.

Da underkomitéen således ikke kunne nå konsensus om spørgsmålet, blev det besluttet nedsætte en korrespondancegruppe, der skal drøfte spørgsmålet frem til næste møde.

Det næste møde i underkomitéen forventes afholdt i januar 2010.

Kilde: Søfartsstyrelsen

EMRI A/S

Sponseret

50 års jubilæum

Relateret indhold

22.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk-aktien i nedtur trods stærkt kvartalsregnskab

22.10.2024Maritimedanmark.dk

DanPilot Greenland opnår krævende certificering

22.10.2024Maritimedanmark.dk

Øresundsfærge solgt til Grækenland

22.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk øger forventningerne

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Marstal Navigationsskole i spidsen for batteri-projekt

21.10.2024Maritimedanmark.dk

Houthi-militsen hævder at have angrebet Maersk-chartret containerskib

19.10.2024Maritimedanmark.dk

Maersk starter feeder-service til Ukraine

18.10.2024Maritimedanmark.dk

Ingen vil tillade anløb af skib med sprængfarlig last

Jobmarked

Se alle

Port of Aalborg

Commercial Manager

Brænder du for salg og kundepleje? Motiveres du af at arbejde med relationsskabende salg? Så er du den helt rette til stillingen som Commercial Manager i vores salgsafdeling. Vores salgsafdeling består af et team på fire medarbejdere, der målrettet arbejder med salg og kunderelationer indenfor områderne godstransport, logistik, ejendomme og arealer, serviceydelser mv. til en bred vifte af kunder i alle størrelser.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Grenaa-Anholt Færgefart

Grenaa-Anholt Færgefart søger én befaren Skibsassistent til fast stilling med ansættelse snarest muligt

Du vil komme til at indgå i vores faste team på fire skibsassistenter og andre medarbejdere på M/F Anholt, som dagligt betjener færgens kunder samt fragter gods til og fra øen i Kattegat.

Område

Østjylland

Ansøgningsfrist

06.11.2024

ZITON A/S

ZITON søger Operations Manager til Operationsafdelingen

I ZITON kigger vi ind i en fremtid med vokseværk og derfor skal vi være forberedt og sikre, at vi har de rigtige personer med på holdet. Derfor søger vi en Operations Manager til vores operationsafdeling.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Technical Superintendent, Scandinavia

We are seeking a structured and enthusiastic team player in the Svitzer Scandinavia Technical Team, to assist the vessels, the Technical Team and the rest of the Svitzer organisation with technical and administrative support.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

26.10.2024

Esbjerg Havn

Esbjerg Havn søger Havneassistent

Havneassistenten indgår i døgnvagten i Maritim afdeling, der betjener havnens kunder, og varetager ordensmæssige, administrative og maritime opgaver.

Område

Midt- og Vestjylland

Ansøgningsfrist

27.10.2024

Aalborg Kommune

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

30.10.2024

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn Nutec
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark