Ikke større skibe på vej fra Maersk Line
Tilbage i 2011 afgav Maersk Line ordre på 20 Triple E-skibe, der kan laste 18.000 TEU. De skibe leveres løbende frem til 2015. Det vil næppe være sidste gang, at Maersk Line bestiller skibe på den størrelse, til gengæld vil skibene næppe blive større. I hvert fald ikke foreløbig.
”De skal ikke være større. I hvert fald ikke foreløbig. Forholdet mellem størrelse, fleksibilitet og frekvens er nået. Jeg tror, at vi har nået en størrelse, hvor der ikke længere vil være stordriftsfordele ved at gøre dem endnu større. Det vil gå ud over fleksibiliteten. Du skal kunne levere fem afgange om ugen på ruterne, og gør man skibene endnu større, mister man den fleksibilitet”, siger Søren Skou, adm. direktør i Maersk Line.
Maersk Line fik i første halvår et overskud på en milliard dollar mod et overskud på 643 millioner dollar i første halvår 2013. Rederiets omsætning voksede i første halvår til 13,4 milliarder dollar fra 13,0 milliarder dollar i første halvår 2013. Væksten i overskuddet er dermed primært opnået på baggrund af omkostningsbesparelser, opnået gennem effektiviseringer af rutenetværket og ved at udnytte skibene bedre.
Da overkapacitet stadig er et problem i containerskibsfart og fortsat ser ud til at være det fremover, vil Maersk Line også i de kommende år have fokus på omkostningsbesparelser.
”Fremover vil al fokus med hensyn til nye skibe være på brændstof og fart. Og i selve forretningen i Maersk Line er vi hastigt på vej ind i digitaliseringen, som også vil betyde, at vi kan spare på omkostningerne”, tilføjer Søren Skou.
Kilde: Berlingske Business