Ikke interesse for godsterminal i Esbjerg
En godsterminal er blevet bygget på Esbjerg Havn, men en udbudsrunde for at finde en operatør til at drive terminalen endte uden resultat, for ingen bød på terminalen. Terminalen er for lille og opfylder ikke godsoperatørernes krav.
”Vi er ikke interesseret i terminalen. Den er konstrueret, så omkostningerne fra starten gør det umuligt for jernbanen at konkurrere med lastbiltrafikken. Et typisk eksempel på et projekt, som bliver gennemført hen over hovedet på de virksomheder, der har indsigt i driftsomkostningerne og godsmarkedet”, siger Gottfried Eymer, direktør for DB Schenker Rail Scandinavia, der er den største godsoperatør på jernbanen i Danmark.
Esbjerg Havn har betalt halvdelen af det, som det kostede at bygge terminalen, og den anden halvdel kommer fra en politisk bevilling. Problemet var bare, at bevillingen ikke var stor nok til at bygge den terminal, som aktørerne såsom DB Schenker Rail Scandinavia ønskede. Derfor valgte Banedanmark at bygge en mindre terminal, som passede til budgettet, men hvor godsoperatøren til gengæld ville være nødt til at bruge ekstra lokomotiver og ekstra mandskab, og derfor bliver driftsomkostningerne for høje.
Hos Esbjerg Havn siger havnedirektør Ole Ingrisch: ”Der var stor interesse fra operatørerne op til selve udbuddet. Desværre førte det ikke til en kontrakt”.
Terminalen består af to spor og et område på 48.000 kvadratmeter. Det var meningen, at terminalen skulle sættes i drift i første kvartal i år, og forventningen var, at den både kunne bruges i forbindelse med transporter til Østdanmark og Sydsverige og til terminalerne i Taulov og Padborg.
Kilde: Dagbladet Børsen