Ikke flere skibe til tørlastsektoren
Hvis tørlastsektoren skal blive overskudsgivende i 2019, skal skibsrederne afstå fra at bestille nye skibe indtil da. Udbudssiden må absolut ikke vokse, skriver BIMCO i en ny analyse af tørlastsektoren. Krisen betyder, at konsolidering kommer på dagsordenen i de kommende år inden for tørlast.
”Denne krise vil påvirke rederier, ikke kun økonomisk og finansielt, men også sociologisk. Vi vil se dybe ændringer i skibsverdenens fundamentale struktur og i rederier, hovedsageligt de mindre. En ny forretningsmodel vil opstå, ikke kun for skibsredere, men også for mæglere, skibsværfter, finansielle institutioner og andre interessenter”, siger Philippe Louis-Dreyfus, præsident for BIMCO, i forbindelse med offentliggørelse af den nye rapport.
Det fragmenterede ejerskab af tørlastflåden kan ikke blive opretholdt i det lange løb, og der vil derfor komme en bølge af konsolideringer, hvilket vil resultere i færre, men større tørlastrederier, forudser BIMCO i rapporten. De nye, større rederier vil forhandle direkte med de store kunder på de største handelsruter, hvilket vil være med til at sætte mæglerne under pres, skriver BIMCO videre.
Krisen inden for tørlast vil også få som konsekvens, at mange skibsværfter enten vil lukke eller konsolidere sig, selvom retrofitting af skibe med miljøudstyr kan give nye muligheder, forudser BIMCO.
Hele rapporten kan findes HER
Kilde: BIMCO