Ice Rose skal repareres på Fayard
Reeferen Ice Rose, der onsdag kolliderede med en russisk korvet syd for Øresundsbroen i tæt tåge, er torsdag morgen på vej til Fayard for at få repareret de skader den fik ved sammenstødet. Også det russiske krigsskib har fortsat sejladsen.
Havarikommissionen er i gang med at undersøge årsagen til at de to skibe kolliderede, men undersøgelsen vanskeliggøres af, at de danske myndigheder ikke har adgang til at undersøge det russiske krigsskib eller interviewe besætningen om hændelsen.
Marinehjemmeværnet fra Dragør hjalp onsdag eftermiddag med at sejle to medarbejdere fra Havarikommissionen ud til Ice Rose, mens det endnu lå for anker syd for broen.
”Der var ikke så langt derud. Vi havde 4.5 sømil fra Dragør”, fortæller fartøjsfører i flotillen Jørgen R. Kjærgaard, som sejlede med i gummibåden.
Af billederne, der er optaget af Marinehjemmeværnet, ses det tydeligt at Ice Rose har store skader i styrbord side - og ikke som først oplyst til Maritime Danmark skader i stævnen.
”Den havde et pænt hul i styrbord agten, og den var skrællet et godt stykke hen ad siden”, siger Jørgen R. Kjærgaard.
Undersøgelserne af Ice Rose viste, at skibet fortsat er i sødygtig stand, og besætningen fik derfor tilladelse til at sejle til Fayard hvor skibet nu skal repareres. Det ventes at være fremme sent torsdag eftermiddag.
Kollisionen forårsagede hverken personskade eller forurening. Årsagen til sammenstødet, der skete i tyk tåge, er endnu ukendt.
Ice Rose er identisk med J. Lauritzen’s tidligere Reefer Jambu.
Kilde: Marinehjemmeværnet
Se flere billeder af af Ice Rose HER
Foto: Jørgen Kjærgaard og Benny Nielsen / Marinehjemmeværnet