Hvordan overlever man dårlig bunkers?

Danske Rederier lagde for nylig hus til et seminar om et både aktuelt og problematisk område, nemlig dårlig bunkers og håndteringen af det. Her deltog rederier, leverandører, forsikringsselskaber og advokater for at udveksle informationer og viden.

”Valg af leverandør er afgørende for rederens mulighed for at forfølge et erstatningskrav. Hvis leverandøren er ubemidlet og ikke har en ansvarsforsikring, vil det være svært at komme i mål et erstatningskrav. Det et også vigtigt at sikre sig, at kontrakten peger på, at tvister løses i et land, hvor domstolene er uvildige og gennemskuelige,” siger Henriette Ingvardsen, erhvervsjuridisk chef i Danske Rederier.

På seminaret, hvor eksperter fra Hafnia Law, Lauritzen og Dan-Bunkering drøftede problemstillingen, deltog rederier, leverandører og forsikringsselskaber. Bevis for dårlig bunkers er nemlig én af branchens største udfordringer, og her kan alle berørte parter med fordel udveksle informationer og viden.

Et væsentligt punkt er dokumentation. Hvis rederne kan dokumentere, at olien leveret fra samme leveringsskib har forvoldt problemer hos en række forskellige rederier, vil det i sig selv udgøre et sandsynlighedsbevis for, at olien er kilden til problemerne.

Flere rederier har oplevet problemer med bunkers, som er leveret i Houston, Panama og senere i Singapore. Selom det ikke er alle skibe, der oplever problemer, lader det til, at de skibe, som har haft problemer med dårlig bunkers, har oplevet nogenlunde det samme – herunder tilstoppede filtre.

På denne baggrund pegede advokat Mathias Steinø fra Hafnia Law på en række forhold, som rederierne skal være opmærksomme på, når de skal sikre sig erstatningskrav mod leverandører.

•Bevissikring er afgørende for et succesfuldt erstatningskrav. Det er vigtigt at invitere alle parter til surveys, gemme motordele som udskiftes, sikre fotodokumentation og udarbejde omhyggelige registreringer i maskinlog.

•Placeringen af olien på skibet bør noteres, og der bør laves en oversigt over seneste bunkringer til samme tank, som den potentielt skadelige bunkers er leveret til.

•Et skarpt fokus på tidsfrister for reklamation over for leverandører er nødvendigt. Leverandørerne vil ofte kunne afvise krav på grund af overskridelse af aftalte reklamationsfrister, selvom meget korte frister efter nogle landes ret vil kunne tilsidesættes.

•Karakteren af de komponenter der har været fundet i bunkers i den seneste periode danner ikke et entydigt billede af oliens kvalitet. Det er vigtigt at være opmærksom på, hvilken version af ISO-specifikationen 8217, der er aftalt mellem parterne.

Det kan efter omstændighederne have betydning for, om den leverede bunkers anses for at opfylde kontrakten eller ej.

Kilde: Danske Rederier

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

23.12.2025Maritimedanmark.dk

Glædelig Jul og Godt Nytår!

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Rusland fortsat ikke en del af det gode selskab

20.11.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals investerer i Peru

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Høje bølger fører til aflysning af afgange

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Harren Group strømliner organisationen

05.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Welcome to the team

17.10.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil igen anløbe Rusland

14.10.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første skibstunnel er opgivet

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Molslinjen A/S

1. Maskinmester søges til ØRESUNDSLINJEN

Vil du med på vores rejse mod en grønnere fremtid? Og vil du have en rolle, hvor du i samarbejde med maskinchefen, vil spille en afgørende rolle i at vedligeholde og optimere vores færge M/F Hamlet, så den altid er driftssikker og kan afgå til tiden?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

22.01.2025

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course